Festivalprogram 2022
Ákos Rózmann: Kyrie ur Mässa
Ákos Rózmann (1939–2005): Kyrie – Orgelstycke IV (1988–1989)
Fördelat på sex konserter framförs den ungersk-svenske tonsättaren Ákos Rózmanns elektroakustiska storverk Mässa: en suggestiv, drabbande och symbolladdad musikalisk skildring av den eviga kampen mellan gott och ont.
Här framförs verkets första del, Orgelstycke IV, som är baserad på den första delen i mässordningen – ”Herre, förbarma dig!” ”Kyrie eleison!”.
Läs mer i David Saulescos artikel om Ákos Rózmann och hans Mässa
Läs även Göran Bergendals artikel inför uruppförandet i februari 2005
Läs dessutom Lennart Westmans intervju med Ákos Rózmann från 1997
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Orgelkonsert med Mattias Wager
Per Thunarf (1941–2014): Parafras över Jämtländsk brudmarsch
Tebogo Monnakgotla (1972): Illusionist (2021)
Kristina Forsman (1970): Miserere (1998)
Anders Nilsson (1954): Mountains (La cathédrale du mont) (1984)
Stefan Pöntinen (1967): Cinema Music
Anders Nilsson: Partita för orgel (1992)
På grund av sjukdom fick det tidigare planerade uruppförandet av Kristina Forsmans och Sigrid Herraults Aria Pandemía för kör, sångsolist och orgel med kort varsel skjutas på framtiden. Du kan fortfarande läsa om den ursprungliga konserten.
I stället gavs detta program med orgelmusik av svenska tonsättare: Effektfulla, berörande och klangrika verk, från Tebogo Monnakgotlas Illusionist via Kristina Forsmans Miserere till Anders Nilssons Mountains (La cathédrale du mont).
S:t Jacobs kyrka
Fri entré
Embroideries
Ivo Nilsson (1966): FOG (2021), uruppförande
1. The Mist
2. The Cloud
3. The Breath
Peter Schuback (1947): Lamento (2021), uruppförande
Peter Lindroth (1950): Duclapi (2021), uruppförande
Katarina Leyman (1963): Embroideries (2015)
1. Silvery Threads
2. Running Stitches
3. Silken Strands
4. Bold Patterns
5. Florid Lines
Marie Samuelsson (1956): Somebody is Learning How to Fly (2012)
Niklas Breman (1966): Asayake II (2016/2018)
Den världskända duon Stefan Harg och Katarina Ström-Harg presenterar tre uruppföranden och tre verk som redan mött publikens hyllningar. Samtliga verk är skrivna särskilt för de två musikerna och omfattar även ett solostycke vardera för piano respektive klarinett. Konsertens tre uruppföranden är de helt nyskrivna verken Duclapi av Peter Lindroth, FOG av Ivo Nilsson och Lamento av Peter Schuback.
Samtida Musiks konserter under Svensk Musikvår 2022 ingår i föreningens sextioårsjubileum, två år försenat på grund av pandemin, men i år uppmärksammat med konserter under hela året under rubriken "Samtida Musik 60+2". Konserten genomförs med stöd av Stockholms stad och Kulturrådet.
Teater Giljotin
120 kr; fri entré för medlemmar i Samtida Musik och ungdomar 0–18 år
Bli medlem i Samtida Musik för 200 kr/år
Den inre rymden
Sofija Gubajdulina (1931): Serenad för sologitarr (1969)
John Cage (1912–1992): Sats 1 ur Cheap Imitation (1969/1977)
John Cage: Six Melodies (1950)
Andrea Tarrodi (1981): Aprilsnö (2015)
Tommie Haglund (1959): Beyond Farewell (2004/2021)
Kaija Saariaho (1952): Nocturne för soloviolin (1994)
Marie Samuelsson (1956): Brandnäva nr 2 (2021)
Violinisten Anders Lagerqvist och gitarristen Jacob Kellermann bjuder in till en omsorgsfullt sammansatt konsert där gränserna mellan de individuella verken är av underordnad betydelse. I stället vill duon ta lyssnarna med in i ett musikaliskt rum där musiken smälter samman i en nyansrik och varierande helhet, med Marie Samuelssons Brandnäva nr 2 – skriven särskilt för denna duo – som konsertens hjärtpunkt.
Samtida Musiks konserter under Svensk Musikvår 2022 ingår i föreningens sextioårsjubileum, två år försenat på grund av pandemin, men i år uppmärksammat med konserter under hela året under rubriken "Samtida Musik 60+2". Konserten genomförs med stöd av Stockholms stad och Kulturrådet.
Teater Giljotin
120 kr; fri entré för medlemmar i Samtida Musik och ungdomar 0–18 år
Bli medlem i Samtida Musik för 200 kr/år
Ákos Rózmann: Gloria I, del 1 ur Mässa
Ákos Rózmann (1939–2005): Gloria I (1989–1996/2002)
1. Orgelstycke V
2. Orgelstycke VI: Nocturne i silver och dans
3. Intermezzo
Fördelat på sex konserter framförs den ungersk-svenske tonsättaren Ákos Rózmanns elektroakustiska storverk Mässa: en suggestiv, drabbande och symbolladdad musikalisk skildring av den eviga kampen mellan gott och ont.
Här framförs den första halvan av verkets andra del, bestående av Orgelstycke V, där en jublande kör som prisar Herren förs ner i mörkret av infernaliska väsen; Orgelstycke VI, en klagosång från den yttersta, nattsvarta ensamheten; och Intermezzo, ett absurt mellanspel, en musikalisk fikapaus med ljud av klirrande porslin och en surrande församling.
Läs mer i David Saulescos artikel om Ákos Rózmann och hans Mässa
Läs även Göran Bergendals artikel inför uruppförandet i februari 2005
Läs dessutom Lennart Westmans intervju med Ákos Rózmann från 1997
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Av glöd från döda stjärnors hetta
Nils ”Lapp-Nils” Jonsson (1804–1870): Polska efter Sahlin
Erika Förare (1955): Fantasia ex – et inter – tempore (2022), uruppförande
Ylva Bentancor (1967): Universum-serien (2020)
Tomas Winter (1954): Sonat i en sats (2019)
Peter Lindroth (1950): Violations (2014)
Marsel Nichan (1981): Within Without (2017/2021)
Axel Borup-Jørgensen (1924–2012): ur Partita för soloviola (1954), Sverigepremiär
Valentin Silvestrov (1937): Lacrimosa för soloviola (2004)
En personlig och intim konsert med Cecilia Gelland med bland annat flera verk för viola skrivna för och uruppförda av henne, inklusive ett helt nyskrivet verk av Erika Förare. Dessutom Sverigepremiärer av musik av den danske 1900-talstonsättaren Axel Borup-Jørgensen. Som en röd tråd genom programmet går dikter av Cecilias far Bertil Gelland, vars nyligen utgivna diktsamling också fått ge namn åt konserten.
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Minnen, rörelse, musik, hav, sirener
Kajsa Blom/KABLAM: music2 (2022), uruppförande
elieli: That Oceanic Feeling (2022), uruppförande
Vilhelm Bromander: Plainsound Memories (2020)
Susanne Skog: Sirens (2018), uruppförande
Linnéa Talp: Arch of Motion/No Separation (2021), uruppförande
Nästa år är det 90 år sedan föreningen Fylkingen grundades för att lyfta fram den nya musiken. På 1950- och 60-talet bidrog Fylkingen till att lansera den elektroniska musiken i Sverige. På 1970-talet hade föreningens verksamhet vidgats till att omfatta även exempelvis performancekonst, koreografi och textkompositioner. På 1980-talet tog improvisationsmusik allt större plats i föreningens utbud. I denna konsert presenteras fem färska verk, varav flera uruppföranden, som visar på Fylkingens roll som plattform för den experimentella och radikala nutida konstmusiken.
Fylkingen
Fri entré
Kajsa Blom, elektronik
elieli, elektronik
Vilhelm Bromander, kontrabas
Linnéa Talp, sång & elorgel
Ákos Rózmann: Gloria I, del 2 ur Mässa
Ákos Rózmann (1939–2005): Gloria I (1989–1996/2002)
4. Orgelstycke VII, del 1
5. Orgelstycke VII, del 2
6. Orgelstycke VII, del 3
Fördelat på sex konserter framförs den ungersk-svenske tonsättaren Ákos Rózmanns elektroakustiska storverk Mässa: en suggestiv, drabbande och symbolladdad musikalisk skildring av den eviga kampen mellan gott och ont.
Här framförs den avslutande halvan av verkets andra del, bestående av Orgelstycke VII i tre delar, var och en omkring en timme lång. Här tar den jublande kören åter strid mot de mörka makterna – ”Vi prisar Dig, vi tillber Dig, vi tackar Dig för dina verk!” – men det olycksbådande skrattet i slutet signalerar att striden ännu inte är över.
Läs mer i David Saulescos artikel om Ákos Rózmann och hans Mässa
Läs även Göran Bergendals artikel inför uruppförandet i februari 2005
Läs dessutom Lennart Westmans intervju med Ákos Rózmann från 1997
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Musik för högtalarorkester
Savannah Agger (1971): Guiame los pasos (2011)
Hanna Hartman (1961): Att fälla grova träd är förknippat med risker (2004)
Kim Hedås (1965): Raivadiado (2008)
Åke Parmerud (1953): Presto och Coda ur Louder Than Life (2020–2021)
En konsert som omsluter dina sinnen. Elektroakustisk musik av fyra framstående svenska tonsättare och ljudkonstnärer framförda i en specialutformad högtalaruppsättning som omger lyssnarna både horisontellt och vertikalt för en flerdimensionell surroundupplevelse. För klangregi svarar Åke Parmerud.
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Mellan fantasi och verklighet
Rosanna Gunnarsson (1992): Windbringer (2019)
Liisa Hirsch (1984): Us… and Them… (2020)
Matthew Peterson (1984): In the beginning (2020), uruppförande
Rolf Enström (1951): Rama (1998)
En konsert i gränslandet. Rosanna Gunnarssons Windbringer är inspirerad av den hyllade fantasyserien ”Earthsea” av Ursula K. Le Guin. Liisa Hirsch skapar i Us… and Them… en suggestiv ljudbild av ylande vargar och sjungande saxofoner i klanglig förening. Jättelika klanger, liksom för att påminna människan om hennes litenhet, frammanar Rolf Enström i Rama, inspirerad science-fiction-serien av Arthur C. Clarke och Gentry Lee. Och så det efterlängtade uruppförandet av Matthew Petersons In the beginning, skrivet till minnet av Sven-David Sandström.
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Stockholms Saxofonkvartett
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
I musikens namn
Anna Cederberg-Orreteg (1958): Music Is My Name
Anna Cederberg-Orreteg: Agnus Dei
Mats Edén (1957): 21 Pieces for Piano (2013), uruppförande
Äntligen skall Carl-Axel Dominique, en av Sveriges mest erfarna och mångsidiga pianister, uruppföra Mats Edéns pianoverk 21 Pieces for Piano, ett rytmiskt och levande verk som knyter ihop den samtida notationsmässiga noggrannheten med barockmusikens lekfullhet och improvisatoriska frihet. Dessutom framför Adolf Fredriks flickkör två verk av körledaren och tonsättaren Anna Cederberg-Orreteg: Agnus Dei, en meditativ bearbetning av en medeltida kyrkosång, och Music Is My Name, en frejdig och intagande hyllning till musiken.
Inför det ursprungligen planerade uruppförandet intervjuades Carl-Axel Dominique av musikjournalisten Calle Friedner. Intervjun finns att läsa här på festivalens webbsida.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Fri entré
Elektronmusiken och framtiden
Det är fri entré till panelsamtalet, men alla som vill närvara måste skicka in en intresseanmälan före onsdag 23 mars. Om du vill sitta i publiken, skriv till Dina Liberg, kanslist på Föreningen Svenska Tonsättare.
En framåtblickande, insiktsfullt och visionärt panelsamtal om den elektroniska och elektroakustiska musiken i dag och i framtiden. Elektronmusikens framväxt och utveckling under 1900-talet har gått hand i hand med den förbluffande snabba tekniska utvecklingen under århundradet. Med utgångspunkt i dagens musik och ljudkonst diskuterar panelen vilken gestalt detta århundrades musik kan komma att anta. Samtalet modereras av tonsättaren Ida Lundén och inleds av Martin Jonsson Tibblin, ordförande för Föreningen Svenska Tonsättare.
Scenkonstmuseet
Fri entré, men föranmälan krävs
Skicka anmälan till dina.liberg@fst.se
Kim Hedås, professor vid Kungl. Musikhögskolan
Mats Lindström, studiochef på Elektronmusikstudion
Kajsa Lindgren, tonsättare och ljudkonstnär
Jörgen Pettersson, festivalgeneral för Svensk Musikvår
Ida Lundén, tonsättare och musiker
Ákos Rózmann: Gloria II ur Mässa
Ákos Rózmann (1939–2005): Gloria II (1997–2001)
Fördelat på sex konserter framförs den ungersk-svenske tonsättaren Ákos Rózmanns elektroakustiska storverk Mässa: en suggestiv, drabbande och symbolladdad musikalisk skildring av den eviga kampen mellan gott och ont.
Här framförs verkets tredje del, där den tillbedjande körens sång – ”Herre, Guds enfödde Son, Jesus Kristus, Guds lamm!” – förvrängs av de mörka makterna till hätska, frustande, blodtörstiga utrop: ”Szaggasd! Zabáld! Tépesd!” ”Riv! Frossa! Slit!”
Läs mer i David Saulescos artikel om Ákos Rózmann och hans Mässa
Läs även Göran Bergendals artikel inför uruppförandet i februari 2005
Läs dessutom Lennart Westmans intervju med Ákos Rózmann från 1997
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Hillborg, Koranyi & Pohjonen
Joonas Pohjonen (1973): Sonat för cello och piano (2019)
Anders Hillborg (1954): Duo för cello och piano (2013/2019)
Anders Hillborgs prisbelönade Duo för cello och piano, ett ”jazzigt verk med pianomelodier som dansar över en stjärnbeströdd natthimmel”, här framfört av Jakob Koranyi och Juho Pohjonen: samma duo som uruppförde verket för fyra år sedan. ”Ett distinkt och briljant verk som utstrålar fräschör och spelglädje” lydde juryns motivering när Hillborg tilldelades 2021 års Järnåkerstipendium för detta verk. Dessutom Joonas Pohjonens Sonat för cello och piano, skriven särskilt för denna duo av pianistens bror. Ett verk med inslag av både nyklassicism och av surrealistiska, suggestiva klangvärldar.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Fri entré
Stockholm Chamber Brass Playlist
Karin Rehnqvist (1957): Obönhörligt (2010)
Benjamin Staern (1978): Två själar, en tanke (2014)
Molly Kien (1979): Variations on a Haircut (2014)
Andrea Tarrodi (1981): Serenade to an Old Man (2011)
Anders Hillborg (1954): Brasskvintett (1998)
En klingande presentation av den hyllade, världskända kvintetten Stockholm Chamber Brass, liksom av två generationer svenska nutida tonsättare. Samtliga verk har skrivits särskilt för Stockholm Chamber Brass och hör till de verk som betytt särskilt mycket för ensemblen. Från Karin Rehnqvists explosiva, uppfordrande Obönhörligt till Anders Hillborgs brasskvintett – ett verk som kommit att bli ett av de mest spelade i den samtida brasskvintettrepertoaren – via musikaliska reflektioner över livet och konsten i ett omfångsrikt och spännande program.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Fri entré
Stockholm Chamber Brass
Tom Poulson, trumpet
Annamia Larsson, horn
Jonas Bylund, trombon
Dirk Hirthe, tuba
Lunchkonsert på Kungl. Musikhögskolan
William Brunson: Tapestry I (1975)
Eliot Nordqvist: Fantasy op. 6 (2022)
DDM: Brittman Strikes Again (2022)
Daniel Berg (1971): Poems for vibraphone and soprano (2020)
Den första av tre konserter på Kungliga Musikhögskolan med högskolans studerande och lärare som framför musik av svenska tonsättare från 1900- och 2000-talet. Eliot Nordqvist framför sin egenkomponerade Fantasy op. 6 för solopiano. Sabina Sehovic och Ella Vahtras framför Daniel Bergs duett Poems for vibraphone and soprano.
Dessutom presenteras två elektroakustiska verk i stereo: Tapestry I av amerikanskfödde William Brunson, mångårig lärare på musikhögskolan, skapad med en då helt nyutvecklad digital synthesizer. Brittman Strikes Again av duon DDM, bestående av studenterna Kajsa Blom och Niklas Dahlqvist, ”undersöker idéer om upphovsrätt och genikult genom artificiell intelligens, trance, donk och tutor”.
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Fri entré, men platsreservation krävs
Boka biljett
Eliot Nordqvist, piano
Sabina Sehovic, vibrafon
Ella Vahtras, sopran
Middagskonsert på Kungl. Musikhögskolan
Eva Sidén (1957): Tystnaden (2007)
Oskar Lindberg (1887–1955): Marcia elegiaca ur Orgelsonat g-moll (1924)
Mikael Edlund (1950): Orchids in the Embers (1984)
Allan Pettersson (1911–1980): Fantasi för soloviola (1936)
Casper Vikström: Fransk meditation (2020)
Casper Vikström: Koralförspel över ”Vår Gud är oss en väldig borg” (2022)
Den andra av tre konserter på Kungliga Musikhögskolan, där högskolans studerande framför musik av svenska tonsättare från 1900- och 2000-talet. Miranda Nordqvist spelar Allan Petterssons Fantasi för soloviola. Julia Sjöstedt och Albert Dahllöf framför två verk för solopiano: Eva Sidéns Tystnaden respektive Mikael Edlunds Orchids in the Embers. På Nathan Milsteinsalens orgel spelar Casper Vikström sin egenkomponerade Fransk meditation och sitt koralförspel över psalm 237, och Vlad Constantin Vicenescu spelar Oskar Lindbergs Marcia elegiaca.
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Fri entré, men platsreservation krävs
Boka biljett
Julia Sjöstedt, piano
Vlad Constantin Vicenescu, orgel
Albert Dahllöf, piano
Miranda Nordqvist, viola
Casper Vikström, orgel
Kvällskonsert på Kungl. Musikhögskolan
Amanda Maier-Röntgen (1853–1894): ur Svenska visor och danser (1882)
1. Moderato ed espressivo
6. Allegro
Pär Lindgren (1952): Rummet (1980)
Fredrik Hedelin (1965): Den envetna lyssnaren (1998)
Mattias Hållsten: Stycke för cembalo och elektronik (2021)
Anton Toorell: Transcience (2022)
Staffan Storm (1964): Black Lines: A Twilight Song (2000/2004)
Maria W. Horn (1989), Mats Erlandsson (1985): Utevaro (2020)
Den tredje och sista konserten på Kungliga Musikhögskolan med högskolans studerande och lärare som framför verk av svenska tonsättare från 1900- och 2000-talet. Konserten inleds dock med musik från slutet av 1800-talet: Moderato ed espressivo och Allegro ur Amanda Maier-Röntgens svit Svenska visor och danser, komponerad tillsammans med maken Julius Röntgen. Här spelas satserna av Isaac Bachs Vinuela och Mercedes Bravo Cabanes. Därpå följer ett hundra år yngre verk: Rummet av Pär Lindgren, ett elektroakustiskt verk i stereo.
Mercedes Bravo Cabanes fortsätter med ett ännu yngre verk, Fredrik Hedelins Den envetna lyssnaren för piano och elektronik, framfört tillsammans med tonsättaren. Mattias Hållsten framför sedan ett egenkomponerat, nyskrivet verk för cembalo och elektronik tillsammans med cembalisten Johann Fritsche.
Anton Toorell framför själv sitt nyskrivna verk Transcience för gitarr och elektronik. Ilias Livieratos och Sam Lundberg spelar Staffan Storms duett Black Lines för viola och marimba. Kvällen avslutas med ännu ett elektroakustiskt verk i stereo: Utevaro av Maria W. Horn och Mats Erlandsson, ursprungligen komponerat under ett residens på den katalanska landsbygden sommaren 2016.
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Fri entré, men platsreservation krävs
Boka biljett
Isaac Bachs Vinuela, violin
Mercedes Bravo Cabanes, piano
Fredrik Hedelin, elektronik
Johann Fritsche, cembalo
Mattias Hållsten, elektronik
Anton Toorell, gitarr
Ilias Livieratos, viola
Sam Lundberg, marimba
Småbitar för kvintett
Gunnar Lundén-Welden (1914–1988): Sakta faller regnet
Gunnar Lundén-Welden: Fyra småbitar för kvintett
1. Misch-masch
2. Rullgardinsandante
3. Petit valse brûlante
4. Stresspresto
Staffan Lundén-Welden (1964): ur Till Damaskus
2. Sorgemarsch
3. Tango
Gunnar Lundén-Welden: Höst
Trad., arr. Gunnar Lundén-Welden: Du har låtit din kärlek få försvinna
Staffan Lundén-Welden: Folkliga visor
1. Polska
2. Elegi
3. Trall
Gunnar Lundén-Welden: Broder Jakobson
En lunchkonsert på Musikaliska med servering av lättare lunch som öppnar kl 11:30. Själva konserten börjar kl 12:00 och är ungefär 45 minuter lång. Programmet är sammansatt av orkesterns valthornist Staffan Lundén-Welden och presenterar musik av sin far Gunnar Lundén-Welden och sig själv. Musiken introduceras nära och personligt av Staffan som också transkriberat och bearbetat musiken. Visor, folkmusik och nutida toner spelas av Blåsarsymfonikernas blåskvintett.
Musikaliska Stora salen
200 kr
Köp biljett
Per-Markus Heggestad, flöjt
Karin Axelsson-Hellander, oboe
Lotta Pettersson van den Poel, klarinett
Staffan Lundén-Welden, horn
Adam Nyqvist, fagott
Ákos Rózmann: Gloria III ur Mässa
Ákos Rózmann (1939–2005): Gloria III (2001–2002)
1. Gloria III, del 1
2. Gloria III, del 2
3. Gloria III, del 3
Fördelat på sex konserter framförs den ungersk-svenske tonsättaren Ákos Rózmanns elektroakustiska storverk Mässa: en suggestiv, drabbande och symbolladdad musikalisk skildring av den eviga kampen mellan gott och ont.
Här framförs verkets fjärde del, där den tillbedjande kören äntligen tycks få överhanden över de destruktiva, illvilliga krafter som försöker dra bort dem från det himmelska ljuset: ”Du som borttager världens synder, förbarma dig över oss!”
Läs mer i David Saulescos artikel om Ákos Rózmann och hans Mässa
Läs även Göran Bergendals artikel inför uruppförandet i februari 2005
Läs dessutom Lennart Westmans intervju med Ákos Rózmann från 1997
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
PULS III: Konsert nr 7
Ernst van der Loo: Desert of the Real (2022), uruppförande
Else Marie Pade: Svit ur Faust (1962)
Tine Surel Lange: Wires
Giuseppe Pisano: Come la fine del mondo o il mal di pancia di un dugongo (2020–2022), uruppförande
Mariam Gviniashvili: Trails (2021), Sverigepremiär
Matas Šablauskis: n (2019)
Audiorama presenterar i samarbete med Electric Audio Unit en elektroakustisk konsert med akusmatisk ambisonics-musik komponerad av Ernst van der Loo, Else Marie Pade, Tine Surel Lange, Giuseppe Pisano, Mariam Gviniashvili och Matas Šablauskis. Akusmatisk musik är sådan som komponerats särskilt för att realiseras med högtalare. Ambisonics är en teknik för flerdimensionellt surroundljud, som inte bara omger lyssnaren i sidled utan även i höjdled. Verket av Else Marie Pade – Danmarks första kompositör av musique concrète – har mixats om för ambisonics av Mads Kjeldgaard. Konserten ges med stöd av Nordisk Kulturfond.
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Mimétisme
Örjan Sandred (1964): Mimétisme (2021), uruppförande
Nadine Byrne (1985): Gretta (Time as it seems would be passive) (2015/2022)
Tonsättaren och elektronmusikern Örjan Sandred beskriver sitt verk Mimétisme för slagverk, live-elektronik och live-videobearbetning som ett utforskande av hur vår musikupplevelse påverkas av olika påverkningar. Verket är döpt efter en form av imitationsbeteende, och i musiken imiterar slagverket och elektroniken varandra tills gränserna mellan dem suddas ut. Dessutom visas Nadine Byrnes bildspel Gretta där analog och digital teknik möts, ackompanjerat av uruppförandet av det elektroniska musikstycket Time as it seems would be passive.
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Ákos Rózmann: Gloria IV ur Mässa
Ákos Rózmann (1939–2005): Gloria IV (2003–2004)
Fördelat på sex konserter framförs den ungersk-svenske tonsättaren Ákos Rózmanns elektroakustiska storverk Mässa: en suggestiv, drabbande och symbolladdad musikalisk skildring av den eviga kampen mellan gott och ont.
Här, i verkets femte och sista del, betvingar slutligen den tillbedjande, sjungande kören de negativa krafterna – ”Endast du är helig, endast du Herre, endast du Jesus Kristus den högste!” – och i en frustande, jublande avslutning sjunger kören ut sin befrielse.
Läs mer i David Saulescos artikel om Ákos Rózmann och hans Mässa
Läs även Göran Bergendals artikel inför uruppförandet i februari 2005
Läs dessutom Lennart Westmans intervju med Ákos Rózmann från 1997
Scenkonstmuseet
150 kr för årskort; fri entré för ungdomar 0–18 år
Årskort ger inträde till alla konserter på Scenkonstmuseet
Solstices
Georg Friedrich Haas (1953): Solstices (2018)
”Tona till svart” – det är den enda anvisning ljussättaren behöver inför framförandet av den österrikiske tonsättaren Georg Friedrich Haas 75 minuter långa verk Solstices, ”solstånd”. Musiken framförs i totalt mörker, både på scenen och i salongen. Med våra övriga sinnen förstärkta av mörkret som stänger omvärlden ute bjuds vi på musik med långa ackord, sublima klanger och kontraster i form av rörliga och livfulla effekter.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
210 kr
Köp biljett
Molly Påhlsson, flöjter
Robert Ek, klarinetter
Jonas Larsson, slagverk
Mårten Landström, piano
Ivo Nilsson, trombon
Pétur Jónasson, gitarr
Brusk Zanganeh, violin
Mina Fred, viola
Nikolay Shugaev, cello
Martin Wingate, kontrabas
Bland drakar och demoner
Andrea Tarrodi (1981): Drache-Frau (The Wounded Diva) (2017)
Sébastien Holmström Borén (1984): Duett för sopransaxofon och slagverk (2019), uruppförande
David Björkman (1973): Tarantino Suite – An Exhibitionist at the Pictures (2020)
1. Promenade
2. Jules
3. Promenade II
4. Standartenführer Hans Landa
5. Promenade III
6. Mr. Blonde
7. Promenade IV
8. Rick Dalton
9. The Bride
Jan Levander (1959): Nisse (1999)
1. Bakstycke
2. Underdel
3. Ena sidan
4. Framparti
5. Andra sidan
Fyra färgstarka musikaliska gestaltningar med ensembler ur Arméns musikkår. Tonsättaren och dirigenten David Björkman hyllar regissören Quentin Tarantino och hans oförglömliga rollfigurer. Andrea Tarrodi utforskar växelspelet mellan kontrasterande personlighetsdrag och förmågan att ta kontroll över något så stigmatiserat som en sjukdomsdiagnos. Två mycket olika instrumentfamiljer möts i Sébastien Holmström Boréns duett för sopransaxofon och slagverk. Och i Nisse har jazzmusikern Jan Levander inspirerats av det svenska möbelföretaget med modulbaserade konstruktioner och platta paket.
Musikaliska Stora salen
Fri entré
Musiker ur Arméns musikkår
Alexander Lindh, trumpet
Andreas Bengtsson, trumpet
Dennis Vasiliev, horn
Carl Appelgren, trombon
Niklas Dahlstrand, tuba
Per Friman, sopransaxofon
Filip Källner, altsaxofon
Jesper Eriksson, tenorsaxofon
Sebastian Fjellheim, barytonsaxofon
Johan Westerberg, slagverk
Sånger om våren
Margareta Hallin (1931–2020): Två sånger av Li Tai Po (1987)
1. Dricka ensam under månen
2. Efter att ha druckit
Maurice Karkoff (1927–2013): ur Tio japanska sånger (1959)
6. Hemlängtan
7. Tidig blom
8. Lystra!
Bo Linde (1933–1970): Sonatin för piano op. 15:1 (1955)
Bo Linde: Fjorton sånger om våren (1969)
1. Vårdagjämning
2. Våretyd för två fingrar
3. Regn, fall sky…
4. Äppelträd och päronträd
5. Ekokväll
6. Vårmysterium
7. Den ängen där du kysste mig
8. Kristen trosbekännelse
9. Gökrop
10. För alla vindar
11. En såningsman
12. Idyll och epigram
13. Prinsessan Juni
14. Till sist
Bo Linde skrev ett stort antal sånger och uppmärksammades också för sin skicklighet i att sätta ord till musik, bland annat av den världsberömda sångerskan och pedagogen Dorothy Irving som 1969 uruppförde hans svit Fjorton sånger om våren. Här framförs sångerna av Alexandra Büchel, en gång Irvings elev, som dessutom bjuder på sånger av Lindes studiekamrat Maurice Karkoff samt av operasångerskan och tonsättaren Margareta Hallin. Pianisten Anna Christensson spelar även Bo Lindes Sonatin, ett av hans få stycken för solopiano.
Musikaliska Stora salen
Fri entré
Tiden ropar på dig
Gösta Nystroem (1890–1966): Golfiner (1966)
1. Den skygges uthav
2. Tropisk orkester
3. Havsdagrar och molnflockar
Karin Rehnqvist (1957): Tiden ropar på dig (2013/2021), uruppförande
1. Världsklockan
2. Natt, uruppförande
3. Hårt åskväder, uruppförande
Två livslånga resenärer möts i konsten: I Gösta Nystroems körsättningar av tre dikter ur samlingen Golfiner av Claes E. Claeson blir färgsprakande textrader till suggestiva och nyansrika körklanger. En annan flitig körtonsättare, Karin Rehnqvist, fastnade för Harry Martinsons dramatiska poesi och i sviten Tiden ropar på dig ryms både rasande oväder, stjärnklar natthimmel och den bråddjupa, oändliga tiden.
Musikaliska Stora salen
Fri entré
Aria Pandemía
Kristina Forsman (1970): Aria Pandemía (2022), uruppförande
1. Panikarian
2. Isolationsarian
3. Vårdarian
4. Trädgårdsarian
Kristina Forsman och Sigrid Herrault skildrar i det nyskrivna, fyrsatsiga verket Aria Pandemía på ett närmast operamässigt sätt människans kamp mot covid-19 och dess konsekvenser i stort och smått.
Verket uruppförs lördag 23 april kl 22:00 i Storkyrkan i Stockholm av domkyrkoorganist Mattias Wager, mezzosopranen Mia Klein och en vokalensemble under ledning av dirigent Johan Hammarström.
Storkyrkan
Fri entré
Vi är blommor
Elever från Adolf Fredriks Musikklasser uruppför tillsammans med Folkoperans orkester och Stockholms Saxofonkvartett ny musik för barn och ungdomar signerad några av dagens mest erfarna svenska tonsättare: Karin Rehnqvist, Benjamin Staern, Paula af Malmborg Ward, Georg Riedel, Britta Byström och Marie Samuelsson.
Folkoperan
Fri entré