Festivalprogram 2021

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och reserverar oss för att ev ändringar kan komma att ske i programmet.

Så här ser programmet ut i skrivande stund:


Sofia kyrka
- State of Mind med Sidén Hedman duo
Eva Sidén och Jens Hedman
Eva Sidén och Jens Hedman. Foto: Helene Berg, Sidén Hedman duo

State of Mind med Sidén Hedman duo


Sofia kyrka
Sänds gratis på webben

Eva Sidén (1957), Jens Hedman (1962): ur Spiritual Matter (2021)
Eva Sidén, Jens Hedman: Wu Xing: Water (2016)
Eva Sidén, Jens Hedman: State of Mind (2019)

Sedan 2010 har tonsättaren och konsertpianisten Eva Sidén musicerat tillsammans med ljudkonstnären och tonsättaren Jens Hedman som Sidén Hedman duo. I sina verk kombinerar de klaverinstrument med elektroniska och inspelade ljud, och dessutom ljus, video och andra inslag.

Sedan förra året har duon arbetat på Spiritual Matter, deras senaste verk. Det är ett omfattande, multimedialt verk för kör, orgel, flygel och tape samt video- och ljusprojektioner. Verket är skapat särskilt för kyrkorummets speciella akustik. Karaktären på verket beskriver duon som meditativ, men inte stillastående utan i framåtrörelse ”som i en livets ström”.

I denna konsert framförs ett utdrag ur Spiritual Matter i en corona-anpassad, specialdesignad iscensättning filmad i vackra Sofia kyrka i Stockholm med videoprojektioner och med Eva Sidén som både piano- och orgelsolist. I den flerkanaliga, rumsligt utvecklade tapestämman ingår även kören, som inte kan delta i detta uppförandet. Hela Spiritual Matter planerar duon att uruppföra i höst.

Läs mer om konserten…

Medverkande
Eva Sidén, tonsättare, konsertpianist, ljudkonstnär
Jens Hedman, tonsättare, ljudkonstnär

Helene Berg, film & redigering
Sidén Hedman duo, redigering


Fylkingen
- FRIM på Fylkingen #27 akt 1
Lindha Kallerdahl
Lindha Kallerdahl. Foto: Polina Ulianova

FRIM på Fylkingen #27 akt 1


Fylkingen
Direktsänds gratis på webben

Lindha Kallerdahl, Karin Hellqvist, Alex Zethson & Ryan Packard kvartett

En ad hoc-konsert på anrika Fylkingen med improvisationsmusiker av högsta klass. FRIM, Föreningen för fri improviserad musik, driver en konsertserie i eget namn på anrika Fylkingen i Stockholm. En torsdag varje månad bjuder föreningen in till en helkväll med både inhemska och internationella improvisationsakter med förhoppningen att skapa en mötesplats för såväl de som är nyfikna på som redan brinner för improviserad musik i olika former.

En kvartett bestående av Alex Zethson, Karin Hellqvist, Lindha Kallerdahl och Ryan Packard möts för första gången i denna konstellation. Alla fyra är framstående improvisationsmusiker som med röst, violin, piano, keyboard, slagverk och elektronik formar en komposition i realtid. Detta är den första akten av två i denna en helaftonskonsert på Fylkingen. Konsertens andra akt bjuder på solistframträdanden av gitarristen Kasper Agnas och saxofonisten Mats Gustafsson.

- FRIM på Fylkingen #27 akt 2
Kasper Agnas spelar gitarr
Gitarristen Kasper Agnas. Foto: Christer Männikus

FRIM på Fylkingen #27 akt 2


Fylkingen
Direktsänds gratis på webben

Kasper Agnas solo
Mats Gustafsson solo

En ad hoc-konsert på anrika Fylkingen med improvisationsmusiker av högsta klass. FRIM, Föreningen för fri improviserad musik, driver en konsertserie i eget namn på anrika Fylkingen i Stockholm. En torsdag varje månad bjuder föreningen in till en helkväll med både inhemska och internationella improvisationsakter med förhoppningen att skapa en mötesplats för såväl de som är nyfikna på som redan brinner för improviserad musik i olika former.

Vad sker när bara fröet av ett stycke återstår? Så låter Kasper Agnas idé om gitarrmusik där genomarbetade, komponerade stycken plockas isär och fritt improviserat spelas på nytt. Tiden har här en stor betydelse: musiken är långsam, enkel och stundtals rå. Den kan fungera som ackompanjemang till vardagen, men den som kisar med öronen upptäcker en detaljrik gitarrvärld.

Saxofonisten Mats Gustafsson, känd inte bara som solist utan som medlem i ensembler som Fire!, The End, The Underflow och NU Ensemble, ger också ett minnesvärt soloframträdande. Han uppträder omväxlande med saxofoner, flöjter och live-elektronik och med sina många erfarenheter från genreöverskridande samarbetsprojekt kan publiken ha allt att vänta från detta framträdande.

Detta är den andra akten av två i denna en helaftonskonsert på Fylkingen. I konsertens första akt uppträder för första gången en nybildad kvartett bestående av vokalisten Lindha Kallerdahl, violinisten Karin Hellqvist, slagverkaren Ryan Packard och pianisten Alex Zethson.


Aliasteatern
- Två själar
Séverine Ballon och Åsa Åkerberg spelar på en cello
Séverine Ballon och Åsa Åkerberg. Foto: James Chan-A-Sue

Två själar


Aliasteatern
Direktsänds gratis på webben

Ole Lützow-Holm (1954): DIANIMA (1977)
Séverine Ballon (1980): Forêts intérieures, uruppförande (2020–2021)
Chengwen Chen (1980), Tobias Klich (1983): Musik für Violoncello zu vier Händen (2017–2019)

Vad innebär det att samarbeta, tätt ihop? Vilken slags tillit och ömsesidig respekt krävs när två personer skall samverka på och kring ett enda instrument? Vilka impulser kan denna modell ge samarbete på en större, samhällelig nivå? Dessa frågor ligger till grund för Fyrhändig musik för violoncell av Chengwen Chen och Tobias Klich, ett verk som även är inspirerat av Platon som menade att äkta kunskap inte gick att läsa sig till utan endast kunde nås genom samtal.

I denna konsert kan Ole Lützow-Holms DIANIMA nästan betraktas som en motpol till Chens och Klichs samarbetsbetonade verk. Här är det frågeställningar om huruvida det går att överbrygga klyftorna mellan kropp och själ, förnuft och fantasi, människans yttre och inre tillstånd som gestaltas i, som tonsättaren själv beskriver det, ”en skuggfäktning genom eld och vatten”.

Cellisten och tonsättaren Séverine Ballon beskriver att komponera för sitt eget instrument som ”att promenera i en hemlig trädgård, at ge näring till ljuden som uppstår och betrakta dem i förstoringsglas”. Som cellist arbetar hon ofta nära tonsättarna vars verk hon framför. I uruppförandet av Forêts intérieures är hon både och, på samma gång, och arbetar också nära sin duettpartner, cellisten Åsa Åkerberg.

Läs mer om konserten…

- VÅR konsert
Kollage av medlemmarna i Ensemble VÅR som barn
Medlemmarna i Ensemble VÅR som barn. Foto: Privat

VÅR konsert


Aliasteatern
Direktsänds gratis på webben

Mats Gustafsson (1964), Anna Lindal (1954), Mats Lindström (1960), Joachim Nordwall (1975): VÅR, uruppförande (2021)

Ensemble VÅR är en för festivalen Svensk Musikvår speciellt sammansatt kvartett på initiativ av saxofonisten Mats Gustafsson. Kvartetten består av musiker och tonsättare med rötter och intressen i elektronisk musik, noisemusik, improviserad musik, tidig musik, punk, text-ljud-konst och nutida konstmusik.

Tillsammans uruppför de VÅR: ett konceptuellt stycke med processade ljud och akustiska instrument i samverkan, såväl som elektroniskt genererade och manipulerade klanger och ljud i en lågdynamisk sfär. Det är tillståndsmusik i en avståndslös, absolut interaktion där alla parametrar samverkar och interagerar.

Kvartetten består av Anna Lindal, frilansande violinist inom både samtida och klassisk repertoar som även ingår i grupper som Ensemble Lipparella och Ensemble Makadam; Mats Gustafsson, improvisationsmusiker och tonsättare känd som solist och i grupper som Fire! Orchestra, The End och Ensemble NU; Joachim Nordwall, elektronmusiker med förkärlek för det psykedeliska och monotona som verkat i grupper som Alvars Orkester och The Skull Defekts; samt kompositören, ljudkonstnären och elektronmusikern Mats Lindström som även bygger egna elektroniska instrument och är studiochef på Elektronmusikstudion EMS.


Musikaliska
- She Composes Like a Man – Live
Cathrine Winnes håller i partitur med musik av Nadia Boulanger
Dirigenten Cathrine Winnes som leder She Composes Like a Man. Foto: Anders Lindstad

She Composes Like a Man – Live


Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben

Fanny Mendelssohn Hensel (1805–1847): Ouvertyr i C-dur (1830–1832)
Amanda Maier-Röntgen (1853–1894): Zwiegespräche nr 3 (1882)
Elfrida Andrée (1841–1929): Fritiofs färd på havet ur Fritiof-svit (1909)
Signe Lund (1868–1950): Valse de Concert (1914)
Britta Byström (1977): Avsked från vildgässen, uruppförande (2020)
Ethel Smyth (1858–1944): Ouvertyr till operan The Boatswain’s Mate (1913–1914)

Programledaren för 2019 års succé ”She Composes like a Man”, Cathrine Winnes, i en uppdaterad konsertversion av tv-serien tillsammans med Blåsarsymfonikerna. I SVT porträtterades kvinnor i musikhistorien på ett fängslande och personligt sätt med Cathrine som guide. I den här direktsända konserten ligger fokus på de kvinnor som var pionjärer i det svenska musiklivet och som också var bland de första kvinnliga tonsättarna som valdes in i Kungl. Musikaliska Akademien.

Stafettpinnen från akademipionjärerna plockas upp av en av nutidens stora tonsättare, Britta Byström, vars verk Avsked från vildgässen uruppförs. Verket är en sambeställning av Nätverket för professionell blåsmusik i Sverige och en hyllning till 250-årsjubilerande Kungl. Musikaliska Akademien. Som avslutning på konserten uppmärksammas 100-årsjubileet av kvinnlig rösträtt med musik av Ethel Smyth, en av de ledande personerna kring suffragettrörelsen och som kämpade för kvinnlig rösträtt i England.

Läs mer om konserten…

Medverkande

Per-Markus Heggestad, filminslag
Anders Högstedt, arrangemang av Mendelssohn, Andrée, Lund och Smyth

Konstakademien
- Matematik à la Satane
Alexandra Büchel
Alexandra Büchel. Foto: Hampus Andersson

Matematik à la Satane


Konstakademien
Direktsänds gratis på webben

Ivo Nilsson (1966): Matematik à la Satane (2019)
Jenny Hettne (1977): Paths of wood and pearl (2010)
Ivo Nilsson: Lunaria (2007–2014)

Tonsättaren och trombonisten Ivo Nilsson har kurerat denna musikaliska och litterära afton. Programmet kretsar kring den tysk-svenska författaren Nelly Sachs som tilldelades Nobelpriset i litteratur 1966 tillsammans med den israeliske författaren Samuel Agnon. Musiken framförs av respekterade uttolkare av modern konstmusik: internationellt uppmärksammade Ensemble MA och den flitigt anlitade sopranen Alexandra Büchel.

Nelly Sachs, som var av judiskt ursprung, flydde nazisterna och levde i exil här i Sverige. Hon skrev många brev. Bland annat brevväxlade hon med den rumänskfödde poeten och översättaren Paul Celan. Bara några portar bort från Nelly Sachs adress växte Ivo Nilsson upp. När han hittade ett brev som Sachs adresserat till sin hyresvärd på Bergssundsstrand fångade det honom. ”Jag kunde inte släppa tanken på brevet,” berättar Nilsson, ”främst för dess konkreta men samtidigt surrealistiska ton. Som om det sammanfattade hela hennes poetiska universum.”

Läs mer om konserten…

Medverkande
Staffan Larsson, dirigent
Eva Lindal, violin
Chrichan Larson, cello
Boa Pettersson, klarinett
Peter Fridholm, flöjt
Love Derwinger, piano

Storkyrkan
- Franciskus sång
Några av piporna i Storkyrkans orgel betraktade snett underifrån
Storkyrkans orgel. Foto: Louise Linde/Stockholms domkyrkoförsamling

Franciskus sång


Storkyrkan
Direktsänds gratis på webben

Sven-David Sandström (1942–2019): Orgelmässa (2012)
Sven-David Sandström: Två fantasier för Apostladagen (2009)
Torsten Nilsson (1920–1999): Ecce ego mitto angelum meum (1970)
Torsten Nilsson: Consolamini, consolamini popule meus (1965)
Laura Netzel (1839–1927): Prélude et fughetta op. 87
Kristina Forsman (1970): Franciskus sång (2006/2021)

Kring orgeln i Storkyrkan möts domkyrkoorganisten Mattias Wager, flöjtisten Laura Michelin, sopranen Sofia Niklasson och Storkyrkans vokalensemble med sin dirigent Gary Graden. På programmet står sällan spelad svensk musik; Wager har valt ut både äldre musik som har fallit i glömska, och som han vill uppmärksamma, liksom nyare musik som kanske inte har fått fäste hos en bredare lyssnarskara.

Sven-David Sandström behöver knappast någon närmare presentation. Han har gjort outplånliga avtryck i svenskt och internationellt musikliv i sin långa och framgångsrika karriär som tonsättare och pedagog. Två fantasier för Apostladagen och hans Orgelmässa hör båda till Sandströms nyskrivna musik till hela kyrkoårets sön- och helgdagar. Torsten Nilsson verkade som organist och tonsättare i hela sitt yrkesverksamma liv. Ecce ego mitto angelum meum och Consolamini, consolamini popule meus varvar lyriska och melodiska partier med starkt dramatiska inslag.

Laura Netzel, framgångsrik under sitt liv men förbisedd sedan första världskriget, har åter börjat uppmärksammas på senare tid. Denna Prélude et fughetta är ett av relativt få verk som Netzel skrev för orgel. Kristina Forsman skrev Franciskus sång på beställning av Ragnar Bohlin som efter bara två veckor uruppförde verket. Här framförs för första gången en omarbetad version av verket.

Läs mer om konserten…


Folkoperan
- Återblickar med Duo Ego
Monica Danielson sjunger i en megafon och i bakgrunden spelar Per Sjögren slagverk
Monica Danielson och Per Sjögren. Foto: Kristin Lidell

Återblickar med Duo Ego


Folkoperan
Direktsänds gratis på webben

Paula af Malmborg Ward (1962): Min monolog ur Tre dikter (2008)
John Cage (1912–1992): Forever and Sunsmell (1942)
John Cage: The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)
Cornelia Karlsson (2000): Om mödrar och mörker, uruppförande (2020–2021)
Hans Gefors (1952): Lamento (2020)
Victor Varela (1955): La fraîcheur de la dernière vêprée (2001)

1996, kort efter att hon avslutat sina studier vid operahögskolan i Göteborg, startade Monica Danielson den fria operagruppen MusikTeaterVerket. Några år senare, efter att ha arbetat ihop i många olika sammanhang, startade hon Duo Ego tillsammans med slagverkaren Per Sjögren. ”Vi hade mottot ’vi ska ha en duo och ingen jävel får vara med’” berättar Monica Danielson med glimten i ögat.

Båda projekten kom att bli mycket framgångsrika. Världskända Duo Ego har belönats med flera priser, till exempel Carin Malmlöf-Forsslings pris 2013 för sitt modiga och oförtrutna, nyfikna och oförutsägbara arbete. I år firar Duo Ego 20-årsjubileum och duon gästar Svensk Musikvår med ett program som blickar tillbaka, men också har en fot i nutiden.

Konserten inkluderar både duons allra första beställningsverk – Victor Varelas La fraîcheur de la dernière vêprée – och det allra senaste – Cornelia Karlssons Om mödrar och mörker – liksom John Cages Forever and Sunsmell som de haft med på nästan varje konsert i 20 års tid. ”Jag har valt ett program – där faktiskt en och annan jävel får vara med – med tonsättare och kollegor som är och har varit viktiga under åren som gått, och framför allt för Duo Ego:s repertoar” berättar Monica Danielson.

Läs mer om konserten…

Medverkande
Monica Danielson, mezzosopran
Per Sjögren, slagverk
I samarbete med
- New Sweden med Norrbotten NEO
New Sweden med Norrbotten NEO
New Sweden med Norrbotten NEO.

New Sweden med Norrbotten NEO


Folkoperan
Direktsänds gratis på webben

Jenny Hettne (1977): Stimme aus der Ferne, uruppförande (2020)
Madeleine Isaksson (1956): Capsuled Time, uruppförande (2021)
    Paus
Karin Rehnqvist (1957): Musik i natten, uruppförande (2021)
Benjamin Staern (1978): Hilma Scenes, uruppförande (2021)

Norrbotten NEO är en unik ensemble som med känslig radar ständigt utforskar den musikaliska samtiden. Ensemblen är inte endast en avlyssnare och passiv återgivare av samtiden. Genom att vara en av de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare är Norrbotten NEO en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken. Under rubriken New Sweden undersöker ensemblen strömningarna bland de svenska tonsättarna just nu. Samtliga verk i denna konsert är beställda till Norrbotten NEO.

Jenny Hettnes verk Stimme aus der Ferne komponerades i nära samarbete med musikerna i Norrbotten NEO under hennes tid som vistelsestipendiat vid Studio Acusticum i Piteå. Karin Rehnqvist är en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen. Här framför de hennes nyskrivna verk Musik i natten. Titeln på Madeleine Isakssons verk, Capsuled Time, hänvisar till komponerad musikalisk tid som omsluter olika tidsrörelser och stämningar. Hilma Scenes är en svit för kammarensemble ur Benjamin Staerns kammaropera Hilma, inspirerad av konstnären Hilma af Klint.

Läs mer om konserten…

Medverkande
Sara Hammarström, flöjt
Robert Ek, klarinett
Daniel Saur, slagverk
Mårten Landström, piano
Lucy Baker, violin
Matilda Brunström, viola
Mats Olofsson, cello

Atlantis Grammofon
- Some of Them Were Never Unprepared
En liten fågel sitter på en elledning
Foto: Alex Zethson

Some of Them Were Never Unprepared


Atlantis Grammofon
Direktsänds gratis på webben

Alex Zethson (1988): Some of Them Were Never Unprepared, uruppförande (2021)

Ett cirka 40 minuter långt stycke för preparerade stränginstrument och slagverk komponerat av Alex Zethson och arrangerat av den nystartade, 13 personer stora ensemblen. Verket Some of Them Were Never Unprepared är inspirerat av bland annat javanesisk gamelan-musik och akustisk drone samt av de minimalistiska tonsättarna och musikerna Arnold Dreyblatt och Tony Conrad. Det har skapats med just dessa musiker i åtanke.

Ensemblen består av såväl unga som mer erfarna improvisationsmusiker. Flera av dem är också själva verksamma som komponister och musikskapare. Majoriteten av dem har pianisten och kapellmästaren Alex Zethson spelat med tidigare, i andra konstellationer. Han är själv verksam på den internationella scenen för jazz och improvisationsmusik och medlem i ensembler som Goran Kajfeš Tropiques, Angles 9 och den senaste inkarnationen av Fire! Orchestra.

Läs mer om konserten…

Medverkande

Anna Lindal, violin & viola
Eva Lindal, violin & viola
Josefin Runsteen, violin & viola
My Hellgren, cello
Leo Svensson Sander, cello
Elsa Bergman, kontrabas
Johan Berthling, kontrabas
Andreas Hiroui Larsson, slagverk
Karin Ingves, piano
Alex Zethson, piano
Kasper Agnas, akustisk gitarr
Giannis Arapis, akustisk gitarr
Anton Toorell, akustisk gitarr

I samarbete med

Konserthuset Stockholm
- Unga tankar om musik
En trumpetare och två saxofonister spelar
Foto: José Figueroa

Unga tankar om musik


Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Direktsänds gratis på webben

Leilei Tian (1971): ur In our image, in our likneness (2007)
Miklós Maros (1943): Together, uruppförande (2021)
Reine Jönsson (1960): Vad ljuset visade (2012)
Esaias Järnegard (1983): Nattarbete (2011)
Dorcas Norre (1911–1985): Sonatin för violin och piano (1960)

Unga tankar om musik är en tankesmedja och ett fristående och oberoende nätverk som syftar till att ta vara på potentialen och idérikedomen hos unga yrkesmusiker. Musikpersonligheter från alla genrer möts, utvecklas och arbetar tillsammans för ett utmanande, djärvt och inkluderande kulturliv. I denna konsert uppträder sex av tankesmedjans fyrtio medlemmar, alla framstående musiker på sina respektive instrument.

Leilei Tians In our image, in our likeness är en lekfull duett för violin och blockflöjt. De två stämmorna dansar runt var för sig men härmar också varandra. Ibland möts stämmorna, men oftast rör de sig oberoende av varandra. För detta verk tilldelades hon 2013 års Järnåkerstipendium.

Miklós Maros är en mycket produktiv ungersk-svensk tonsättare med symfonier, solokonserter, elektroakustisk musik och kammarstycken på sin verklista. Här uruppförs hans helt nyskrivna Together, en duett för trumpet och altsaxofon.

Esaias Järnegards Nattarbete delar namn med en diktsamling av Lars Norén, i vilken hans poesi är på väg mot ett slags katatont språk, som växlar mellan bortdomnad orörlighet och manisk, intensiv upprepning. Järnegards verk har en i många avseenden öppen form. Även instrumentationen är öppen; här framförs verket på blockflöjt, trumpet och piano.

Reine Jönsson har komponerat fem operor, orkesterverk och kammarstycken. Bland hans mer uppfinningsrika skapelser är en orkester med tygdjursinstrument som hade premiär i höstas. Här framförs hans duett Vad ljuset visade för violin och altsaxofon.

Dorcas Norre växte upp i Malmberget fyra kilometer norr om Gällivare. Som 21-åring började hon studera hon piano i Stockholm vid det som i dag är Kungl. Musikhögskolan. Senare studerade hon även instrumentation och komposition. Hon började komponera under studieåren och var verksam i hela sitt liv. Bland hennes verk finns denna Sonatin för violin och piano.

Läs mer om konserten…

- Courage, mon amie
Stenhammarkvartetten
Stenhammarkvartetten. Foto: Bo Söderström

Courage, mon amie


Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Direktsänds gratis på webben

Gunnar Bucht (1927): Stråkkvartett nr. 5, uruppförande (2017)
Jan W. Morthenson (1940): Ancora (1983)
Anna Einarsson (1978): Courage, mon amie, uruppförande (2020)
Jonas Valfridsson (1980): Stråkkvartett nr. 3, uruppförande (2020–2021)

Sedan starten 2002 har Stenhammarkvartetten etablerat sig som en av Skandinaviens främsta stråkkvartetter. Nutida musik ligger ensemblen varmt om hjärtat och de beställer kontinuerligt verk av framstående svenska tonsättare. Ett av deras senaste beställningsverk är Anna Einarssons Courage, mon amie: resultatet av en vandring i mörkret orsakat av såväl coronapandemin som av personliga prövningar. Jonas Valfridssons tredje stråkkvartett är också den ett barn av pandemin. Drivkraften kom från det belarusiska folkets kamp för frihet mot landets president Lukasjenkos hårdföra styre.

Gunnar Bucht hör till Sveriges mer betydelsefulla 1900-talstonsättare och musikpersoner med framför allt en rik mängd av orkestermusik bakom sig. Hans femte stråkkvartett, färdigställd 2017, rymmer både stora orkestrala klanger och mindre, mer finstilta sådana, och det är just omväxlingen som lockar. En annan tongivande svensk 1900-talstonsättare är Jan W. Morthenson. Ancora från 1983 är ett exempel på hans så kallade metamusik där han kommenterar eller reflekterar över annan musik. I detta verk är det folkmusik som absorberas, fragmenteras och bearbetas.

Läs mer om konserten…

Medverkande
Peter Olofsson, violin
Per Öman, violin
Tony Bauer, viola
Mats Olofsson, cello

Kungl. Musikhögskolan
- Lunchkonsert på Kungl. Musikhögskolan
Kungl. Musikhögskolans campus Valhallavägen
Kungl. Musikhögskolans campus Valhallavägen. Foto: Ola Fogelström

Lunchkonsert på Kungl. Musikhögskolan


Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Direktsänds gratis på webben

Jörgen Häll (1986): Permanence (2019–2020)
Amanda Sedgwick (1970): Concretism, uruppförande (2021)
Bengt Hambraeus (1928–2000): ur Constellations I (1958)
Daniel Jarl (1990): Go for the Groove, uruppförande (2020)
Daniel Berg (1971): Poem Without Words (2020)
Eliot Nordqvist (1990): Klarinettsonat nr 1, Reachless, uruppförande (2020)

Flöjtisten Molly Påhlsson spelar Jörgen Hälls Permanence för flöjt och elektronik, döpt efter ett Herman Hesse-citat: ”No permanence is ours; we are a wave that flows to fit whatever form it finds.” Efter att ha suttit fast i kompositionsprocessen i nästan ett år var det först när tonsättaren bejakade sina impulser till genreöverbryggande skapande som verket slutligen tog form.

Organisten, kompositören och musikforskaren Bengt Hambraeus skrev huvudsakligen för sitt eget huvudinstrument, både ensamt och i kombination med såväl andra instrument och ensembler som elektronik. Hans fem Constellations inkluderar alla orgel på något sätt. För denna konsert har Johannes Landgren och Daniel Berg arrangerat ett utdrag ur Constellations I, som ursprungligen skrevs endast för orgel, för orgel och marimba.

Pianisten Daniel Jarl är en flitig solist och ackompanjatör och har dessutom skrivit verk för flera olika sättningar. Johannes Landgren och Daniel Berg uruppför hans duo Go for the Groove för piano och marimba. Dessutom framför duon slagverkaren Daniel Bergs eget verk Poem Without Words för orgel och vibrafon.

Den hyllade altsaxofonisten Amanda Sedgwick har spelat med flera andra av jazzvärldens främsta artister runt om i världen. Hon är även verksam som kompositör och ett av hennes senaste verk, Concretism för klarinett, piano och slagverk uruppförs här av Elena Perales Andreu, Carolina Santiago Martínez och Sabina Sedovic.

Pianisten Eliot Nordqvist har representerat Sverige i Eurovision Young Musicians 2016. Han spelar även gitarr och komponerar en hel del musik, som klarinettsonaten Reaches som uruppförs av klarinettisten Michele Carrara och Eliot Nordqvist själv.

Medverkande

Molly Påhlsson, flöjt
Johannes Landgren, orgel & piano
Daniel Berg, marimba & vibrafon
Elena Perales Andreu, klarinett
Carolina Santiago Martínez, piano
Sabina Sehovic, slagverk
Michele Carrara, klarinett
Eliot Nordqvist, piano

I samarbete med
- Klingande akademi på Kungl. Musikhögskolan
Klingande akademins logotyp
Klingande akademins logotyp.

Klingande akademi på Kungl. Musikhögskolan


Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben

Lars-Erik Larsson (1908–1986): Sats 1 ur Concertino för horn och stråkorkester (1955)
Bo Linde (1933–1970): Sonatin för violin och piano op. 15 nr 2 (1955)
Karl-Birger Blomdahl (1916–1968): Danssvit nr 2 (1951)
Sven-Erik Bäck (1919–1994): neither nor (1971)

Musikforskaren Christina Tobeck berättar om kompositionsundervisningen på Kungl. Musikhögskolan under 1900-talet, fram till 1971. Musikhögskolan har sina rötter i Kungl. Musikaliska Akademiens undervisningsverk, vilket gör den till en av de äldsta musikhögskolorna i världen.

Berättelsen vävs samman med musik av fyra av 1900-talets mest namnkunniga tonsättare som alla undervisat eller undervisats på Kungl. Musikhögskolan. Musiken framförs av dagens musikstuderande och pedagoger på skolan.

Kungl. Musikaliska Akademien firar i år sitt 250-årsjubileum. Redan då akademien grundades var ett av ändamålen att bedriva en högre musikalisk utbildning i Sverige. Så här står det i fösta kapitlet av de stadgar som stadfästes av Gustav III:

”Af Svensk infödd Ungdom åtager sig Academien, at utsöka tjenlige ämnen, hvilka på hennes egen bekostnad komma at undervisas i Composition, Sång och uppå Musicaliske Instrumenter, hvar och en efter sin böjelse…”

Läs mer om konserten…

Medverkande

Blanca Eliasson, horn
Erik Lanninger, piano
Bartosz Cajler, violin
Linda Elmersdotter, klarinett
Samuel Lazar Eriksson, cello
Filip Korošec, slagverk
Ella Vahtras, sopran
Sabina Sehovic, slagverk
Octavian Levya Dragomir, piano

- Eftermiddagskonsert på Kungl. Musikhögskolan
Kungl. Musikhögskolans campus Valhallavägen
Kungl. Musikhögskolans campus Valhallavägen. Foto: Ola Fogelström

Eftermiddagskonsert på Kungl. Musikhögskolan


Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben

Folke Rabe (1935–2017): Tintomara (1992)
Andrea Tarrodi (1981): Nocturne over B, A, C & H (2011)
Arne Nilsson Björk (1988): Strändernas svall, uruppförande (2019)
Joachim Nicolas Eggert (1779–1813): ur Symfoni nr 3 i Ess-dur (1807)
Kristina Forsman (1970): …but sometimes you really need to go harping on the same string… (1998/2002)

Andrea Tarrodi komponerade Nocturne over B, A, C & H för violinisten Hugo Ticciati. Han önskade att verket skulle bygga på just de fyra tonerna och violinstämman består följaktligen av endast de tonerna, i olika oktaver. Verket är även inspireradet av Vincent van Goghs tavla ”Stjärnenatt”. Här framförs det av violinisten Philip Zuckermann och pianisten John Nalan-Zhang.

Arne Nilsson Björk studerar vid Kungl. Musikhögskolan. Hans verk Strändernas svall för fyra slagverkare uruppförs här av Elias Gustafsson, Sampo Kuusisto, Simon Landqvist och Andreas Nyström.

Tintomara är en androgyn, mycket vacker gestalt i Carl Jonas Love Almqvists drama ”Drottningens juvelsmycke”. När Folke Rabe komponerade denna duett reflekterade han över kontrasterande maskulina och feminina drag i musik: Hos trumpeten militäriska – manliga – fanfarer spelade i höga och ljusa – kvinnliga – register. Hos trombonen varma och mjuka – kvinnliga – glissandi spelade i låga och mörka – manliga – register. Tintomara framförs här av trumpetaren Lisa Holmgren och trombonisten Vilhelm Weréen.

Efter de inledande fanfarlika takterna i Joachim Nicholas Eggerts tredje symfoni – spelade på barocktrombon – framför Kungl. Musikhögskolans trombonstudenter Kristina Forsmans …but sometimes you really need to go harping on the same string…. Verket skrevs ursprungligen för åtta tromboner på beställning av Blekinge International Brass Academy. 2002, fyra år efter uruppförandet, spelades en omarbetad version av KMH:s dåvarande trombonklass. I denna konsert leds uppförandet av den nuvarande klassens lärare, solotrombonisten Håkan Björkman.

Medverkande

Philip Zuckermann, violin
John Nalan-Zhang, piano
Elias Gustafsson, slagverk
Sampo Kuusisto, slagverk
Simon Landqvist, slagverk
Andreas Nyström, slagverk
Lisa Holmgren, trumpet
Carl Appelgren, trombon
Hannes Björkman, trombon
Jonas Brodin, trombon
Ludvig Forslund, trombon
Elias Fridolfsson, trombon
Espen Hesthammer, trombon
Gabriel Persson Beck-Friis, trombon
Elias Ukkonen Widding, trombon
Vilhelm Weréen, trombon
Karoline Trondsen, trombon
Håkan Björkman, dirigent

I samarbete med
- Sonanza på Kungl. Musikhögskolan
Sonanza och dirigent Jan Risberg
Sonanza och dirigent Jan Risberg. Foto: Henrik Strindberg

Sonanza på Kungl. Musikhögskolan


Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben

Johan Hammerth (1953): Clouds (1993)
Christofer Elgh (1969): Two songs of William Blake (2003)
    1. Song
    2. To the muses
Mattias Petersson (1972): 1st application (2005)
Fredrik Hedelin (1965): Bli violin (2016)
Henrik Frisk (1969): Drinking (2015)
Mattias Sköld (1976): Counterpoint (2008)
    Paus
Kim Hedås (1965): Trice, uruppförande (2021)
Karin Rehnqvist (1957): Laud ur In Orbit (2016)
Marie Samuelsson (1956): I horisonter (2018)
Annelie Nederberg (1961): Situation 3 (2009)
Erik Peters (1970): utdrag ur Stycke i gammal stil (1998)
Per Mårtensson (1967): Nonet (2011–2012)

I drygt 20 år har dirigenten Jan Risberg undervisat i ämnet nutida musik på Kungl. Musikhögskolan. Innan han går igenom och presenterar olika samtida tonsättare brukar han ställa en öppen fråga till studenterna: ”Vilka svenska tonsättare känner ni till?” Till sin frustration har han observerat att påfallande många är ovetande om hur många yrkesverksamma tonsättare som finns i Sverige i dag – inte minst i studenternas absoluta närhet. Härom året var det till och med en student som utbrast: ”Här är ju ett stycke av Fredrik Hedelin; jag trodde att han bara var lärare!”

Med denna konsert vill han, tillsammans med ensemblen Sonanza som han lett i nästan fyra decennier, råda bot på detta kunskapsglapp. Samtliga stycken på programmet är skrivna av tonsättare som också på ett eller annat sätt undervisar på eller är knutna till Kungl. Musikhögskolan som lärare. Här finns både duetter, kvartetter, trios och kvintetter men även några stycken för stor ensemble.

Sonanza har uruppfört mer än tvåhundra verk och arbetar regelmässigt nära tonsättarna, även genom workshops och seminarier i anslutning till konserterna. 39 år efter debuten är Sonanza fortfarande i högsta grad en vital ensemble som planerar för fullt för sitt 40-årsjubileum nästa år – och för flera år framåt.

Läs mer om konserten…

Medverkande
Anna Lindal, violin
Josef Cabrals Alin, violin
Elsbeth Bergh, viola
Chrichan Larsson, cello
Mikael Karlsson, kontrabas
Claes Wahlroth, flöjt
Mats Wallin, klarinett
Mats Widlund, piano
Joakim Anterot, slagverk
I samarbete med
- Kvällskonsert på Kungl. Musikhögskolan
Notblad på ett ställ och ett spädbarn i bakgrunden
Foto: William Sundman Sääf

Kvällskonsert på Kungl. Musikhögskolan


Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben

William Sundman Sääf (1995): Pay (no) Attention, uruppförande (2020)

Ett hjärteprojekt för den unge tonsättaren, tillika småbarnspappan, William Sundman Sääf. För ett drygt år sedan började han arbeta på det verk som kom att bli Pay (no) Attention. ”När vår dotter var nyfödd spelade vi upp olika typer av brus för att lugna ner och söva henne”, berättar tonsättaren. ”Brus blir dock lätt enformigt natt efter natt efter natt, i alla fall för den som inte skall sövas av det. Då kom tanken att skriva musik som skulle vara tillräckligt ’tråkig’ för att man skall kunna ignorera den, men samtidigt intressant och detaljerad nog för att bjuda in till aktivt lyssnande.”

Pay (no) Attention skulle ha fått sitt uruppförande i november 2020, under Kungl. Musikhögskolans årliga festival ljudOljud. Men med bara ett par dagars varsel blev också denna konsert en av alla de evenemang som tvingats ställas in på grund av pandemin.

Men nu kommer äntligen verket att uruppföras av en ensemble bestående nästan helt av musikstuderande på Kungl. Musikhögskolan. Med hänvisning till verkets ursprungliga idé uppmanar William Sundman Sääf, själv kompositionsstuderande på musikhögskolan, alla som tar del av konserten att göra lite vad de vill under tiden: ”Läsa en bok, lösa ett sudoku, rita små lila hästar, fundera på hur du skall tillaga världens godaste pasta-pesto, och lyssna till klangerna och glöm den stressiga vardagen. Kanske till och med somna in?”

Medverkande

Sofia Winiarski, dirigent
Kajsa Nilsson, flöjt
My Svenman, oboe
Astrid le Clercq, klarinett
Ciarán Hayes, fagott
Joel Jaakhola, horn
Jonas Brodin, bastrombon
Andreas Nilsson, accordeon
Elias Gustavsson, slagverk
Pauline Burke-Clason, harpa
Emma Alrikson, violin
Louise Rosenholm, violin
Stina Ahlgren, viola
Hillevi Rasmusson Klingberg, cello
Joel Hedtjärn, kontrabas

I samarbete med

Schulhaus Donnerbaum, Muttenz, Schweiz
- Pathless Land
Karin Dornbusch håller i en klarinett omgiven av såpbubblor
Karin Dornbusch. Foto: Johan Sundell

Pathless Land



Sänds gratis på webben

Lina Järnegård (1979): Emellanåt, stundom (2016)
Lisa Streich (1985): Asche (2012)
Ida Lundén (1971): Hirrio, hirundo, uruppförande (2021)
Marcus Fjellström (1979–2017): Klavierbuch #1 (2014)
Helena Tulve (1972): Pathless Land ur Rimlands (2012)

En konsert präglad av sökanden och upptäcktsresor. Ständig förändring och pågående processer nämner Helena Tulve själv som kännetecken för hennes musik. Pathless Land är tredje satsen i verket Rimlands, landskap i ytterkanten. I duetten Asche – ”aska” på tyska – utnyttjar Lisa Streich det klangliga rummet genom att skilja klarinettisten och cellisten åt både fysiskt och musikaliskt. Efterhand smälter deras från början helt separerade musikaliska fraser åt på ett mångtydigt sätt som lämnar utrymme för egen tolkning.

Ida Lundén flyger med svalorna i Hirrio, hirundo – döpt efter svalans latinska namn och det onomatopoetiska ordet ”hirrio” – via vykort från platser både när och fjärran. Emellanåt, stundom av Lina Järnegård, känd bland som medgrundare av operaensemblen Dråpera, skiftar mellan försiktiga gester som emellanåt är knappt hörbara och explosiva utbrott. ”Vissa verk är mer av ett sökande än andra. Att vandra hit och dit. Att ge sökandet utrymme,” säger Lina Järnegård. Marcus Fjellströms Klavierbuch #1 ger vid först anblicken ett naivt intryck, men under den barnsliga ytan – verkets undertitel är ”kompositioner för leksakspiano” – döljer sig djup, svärta och en sällsam suggestionskraft.

Karin Dornbusch, Karolina Öhman och Rei Nakamura har spelat in fyra av de fem styckena i Muttenz i Schweiz. Marcus Fjellströms stycke har Rei Nakamura spelat in i Freiburg i Tyskland. Under rådande omständigheter har det inte varit möjligt för musikerna att resa till Stockholm, men tack vare den moderna tekniken får vi ändå ta del av denna spännande och förtrollande musik.

Läs mer om konserten…

Medverkande

Nicolas Sieber/BILDMODULE, inspelning i Muttenz
Michael Goldschmidt/Cheap & Poor Studios, inspelning i Freiburg

I samarbete med

Konserthuset Stockholm
- Mother Tongue
Christian Karlsen
Christian Karlsen. Foto: Hampus Andersson

Mother Tongue


Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Direktsänds gratis på webben

Charles Uzor (1961): Mother Tongue (2007)

Nigeriansk-schweiziske tonsättaren Charles Uzors Mother Tongue är ett utforskande av modersmål, huruvida ens modersmål kan förändras, och om det går att få ett nytt modersmål utan att förlora något längs vägen. ”Ens modersmål kan gå förlorat – och återfinnas” skriver Charles Uzor själv om sitt verk, där nutida västerländsk konstmusik möter ett hundratals år gammalt språk som för de flesta av oss är helt okänt, som låter väldigt olikt vårt, men som talas av uppemot 18 miljoner människor.

Charles Uzor föddes i Nigeria men kom som krigsbarn till Schweiz, sju år gammal, och adopterades av ett par i staden Sankt Gallen. Uzor kan själv inte tala sitt ursprungliga modersmål, det nigerianska språket igbo, men genom sin mamma har han fått lära sig ett antal ordspråk på igbo. Dessa ligger till grund för det halvtimmeslånga verket Mother Tongue som här framförs av mezzosopranen Isabel Pfefferkorn och KammarensembleN under ledning av Christian Karlsen, ensemblens nuvarande conductor-in-residence.

Läs mer om konserten…

Medverkande

Kristian Möller, klarinett
Jonatan Olofzon, horn
Jonas Nordberg, luta
Anders Kilström, piano
Jeffrey Lee, violin
Shahar Rosenthal, violin
Daniela Braun, viola
Chrichan Larsson, cello
Niklas Brommare, slagverk


Musikaliska
- Sjungande barn – SUSE med vänner
Barn som sjunger i studiomiljö
Sjungande barn. Foto: Adam Wrafter

Sjungande barn – SUSE med vänner


Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben

Maria Lithell Flyg (1965): ur Tänk alla dessa ljud! (2020)
    • Nerver, uruppförande
    • Min pappa kan allt, uruppförande
    • Förr i tiden, uruppförande
Patricia Bedregal (1980): Pachamama, uruppförande (2021)
Ulla-Carin Nyquist (1954): Natursånger (1992)
    • Vinter i Norden
    • Midsommarsång
    • Myrkrig
    • Universum
    • Oktoberpromenad
Gullan Bornemark (1927) & Dan Bornemark (1965): Vart tog vägen vägen? (1999)

Om vi inte stimulerar barns och ungas musicerande riskerar vi att gå miste om värdefullt intresse, talang och skaparkraft. Svensk Musikvår vill med denna konsert lyfta fram bra nyskriven musik för barn och unga och uppmuntra flera tonsättare och musikskapare att fortsätta skriva ännu mer musik. I denna konsert medverkar, förutom Stockholms Saxofonkvartett, sångensemblen SUSE som är en del av Kulturskolan Stockholms verksamhet. Kören drivs och leds av dirigenten Carin Norrby och pianisten Barbro Jävert, båda verksamma som pedagoger i kulturskolans musikundervisning.

Kulturskolorna i hela landet är oerhört viktiga för att nya generationer skall få växa upp med konst och kultur som självklara delar av sina liv. Denna konsert knyter också an till Kungl. Musikaliska Akademiens nationella projekt Sjungande barn, vars mål är att alla barn skall få ökad tillgång till sin röst med musiken som livslång resurs för självförtroende och hälsa.

Gullan Bornemark och hennes son Dan Bornemark har i decennier bidragit med otaliga älskade sånger och visor för barn i alla åldrar. I Ulla-Carin Nyquists Natursånger får vi tillsammans med ett syskonpar följa naturens skiftningar med årstiderna. Den bolivianska tonsättaren Patricia Bedregal har skrivit ett stycke med text på engelska och quechua som ingjuter optimism och framtidstro. Maria Lithell Flyg har komponerat sånger utifrån ett flerårigt samarbete med Stockholms Saxofonkvartett och lågstadieelever i ett Skapande skola-projekt.

Läs mer om konserten…

Medverkande

Barbro Jävert, piano

Mathias Karlsen Björnstad, sopransaxofon
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
- Solar plexus
Florian Benfer dirigerar Gustaf Sjökvists Kammarkör i Berwaldhallen
Gustaf Sjökvists Kammarkör och dirigent Florian Benfer. Foto: Hampus Andersson

Solar plexus


Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben

Gunnar Bucht (1927): Solar plexus, uruppförande (2020)
Henrik Strindberg (1954): 2 Pianos (1993)
Karin Rehnqvist (1957): Tiden ropar på dig – tre körer till dikter av Harry Martinson
    1. Världsklockan (2013)
    2. Natt, uruppförande (2021)
    3. Hårt åskväder, uruppförande (2021)
Ylva Q. Arkvik (1961): Ryck (2013)
Matthew Peterson (1984): In the Beginning, uruppförande

Tre uruppföranden av tre generationer svenska tonsättare. Gunnar Buchts Solar plexus för saxofonkvartett och två flyglar börjar, som titeln antyder, med ett musikaliskt slag i magen. Efterhand blir musiken dock mer eftertänksam till uttrycket, men först efter ytterligare några vilda och våldsamma attacker. En av centralgestalterna i svensk konstmusik återkommer – med besked!

Karin Rehnqvist tonsatte Harry Martinsons dikt Världsklockan för åtta år sedan. ”Den är som gjord för att tonsättas för just cello och kör” skrev hon själv. Nu har den fått sällskap av ytterligare två tonsättningar utav dikter hämtade från samma diktsamling som den första: Dikter om ljus och mörker från 1971. Den fullständiga sviten Tiden ropar på dig för blandad kör, cello och piano får här sitt uruppförande.

Matthew Petersons In the Beginning är tillägnad minnet av Sven-David Sandström, som var Matthews lärare i komposition på universitetet i Indiana. Texten, hämtad ur Johannesevangeliet, vittnar om ljusets seger över mörkret. Musikaliskt hyllar tonsättaren sin gamle lärare genom att sammanfatta två viktiga aspekter av Sven-Davids musik som inspirerat honom: det omsorgsfulla hantverket och det känslomässiga djupet.

Henrik Strindberg inspirerades till 2 Pianos av att han sökte information om hur vi förstår musik när vi lyssnar på den. I detta stycke prövar han en idé om att vi förstår musik genom att känna igen mönster. Styckets material presenteras först i en serie variationer, innan musikens sammanhang slutligen bryts sönder. Men då känner lyssnaren förhoppningsvis fortfarande igen byggstenarna, och kan följa med i det kaotiska skeendet.

Ylva Q. Arkvik beskriver Ryck för saxofonkvartett som en blandning av långa linjer med klanger och pockande gester. ”Som ett långt samtal över haven. Och en melodislinga som letar sig fram…” Kopplingen till gränsöverskridande kommunikation knyter också an till att verket skrevs i samband med att Arkvik deltog i ett samarbetsprojekt med bolivianska tonsättare och musiker.

Läs mer om konserten…

Medverkande
Mathias Karlsen Björnstad, sopransaxofon
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
I samarbete med
- Citadel of Love med Norrbotten NEO
Djuro Zivkovic
Djuro Zivkovic. Foto: Katarina Widell

Citadel of Love med Norrbotten NEO


Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben

Pär Lindgren (1952): Aliti – mentre stiamo respirando (2006)
Matthew Peterson (1984): Empire Builder (2012)
Malin Bång (1974): Split Rudder (2011/2016)
Djuro Zivkovic (1975): Citadel of Love (2020)

”Med eterofoniska vokaliser i rätta händer transporteras lyssnaren till ett sagoland, här in i Zivkovics bysantinska klangkatedral. Hans tonspråk, format och färgat av mysticism och rituell liturgi, är ett välkommet tillskott till modern konstmusik i Sverige. Det är yppigt och uttrycksfullt i ett hänryckande möte mellan andlighet och fantasy.”

Så skrev Camilla Lundberg i Dagens Nyheter om Citadel of Love efter uruppförandet med Norrbotten NEO och Petter Sundkvist i mars 2020. Mindre än ett år senare belönades Zivkovic med 2020 års Järnåkerstipendium för detta verk. Som Lundberg antyder är Zivkovics musik präglad av den bysantinska musik han upplevde under sin uppväxt i Serbien. Som kommentar till verket citerar tonsättaren själv den bysantinske 1000-talsteologen Nikitas Stithatos:

”När du inser att berömmelse, nöje, överflöd och välstånd inget värde har, eftersom det endast betyder död och förfall, förstår du också det världsligas fåfänglighet och riktar i stället blicken mot det gudomliga. Då skall du också klara allt som verkligen existerar och höja dig över smärta och njutning. Omvandlad till ett heligt tabernakel uppgår du i kärlekens citadell.”

Läs mer om konserten…

Medverkande
Sara Hammarström, flöjt
Robert Ek, klarinett
Daniel Saur, slagverk
Mårten Landström, piano
Lucy Baker, violin
Matilda Brunström, viola
Mats Olofsson, cello