Festivalprogram 2021
Välkomsttal av Svensk Musikvårs festivalgeneral
Svensk Musikvår 2021 är en omfångsrik och mångfasetterad musikalisk elva dagar lång fest och manifestation för den svenska konstmusiken. Denna festival, den sjätte i ordningen, öppnas med ett tal av Jörgen Pettersson, känd som prisad saxofonsolist och medlem i Stockholms Saxofonkvartett och, inte minst, festivalens general.
Sänds gratis på webben
Jörgen Pettersson, festivalgeneral
State of Mind med Sidén Hedman duo
Eva Sidén (1957), Jens Hedman (1962): ur Spiritual Matter, uruppförande (2021)
Eva Sidén, Jens Hedman: Wu Xing: Water (2016)
Eva Sidén, Jens Hedman: State of Mind (2019)
Sedan 2010 har tonsättaren och konsertpianisten Eva Sidén musicerat tillsammans med ljudkonstnären och tonsättaren Jens Hedman som Sidén Hedman duo. I sina verk kombinerar de klaverinstrument med elektroniska och inspelade ljud, och dessutom ljus, video och andra inslag.
Sedan förra året har duon arbetat på Spiritual Matter, deras senaste verk. Det är ett omfattande, multimedialt verk för kör, orgel, flygel och tape samt video- och ljusprojektioner. Verket är skapat särskilt för kyrkorummets speciella akustik. Karaktären på verket beskriver duon som meditativ, men inte stillastående utan i framåtrörelse ”som i en livets ström”.
I denna konsert framförs ett utdrag ur Spiritual Matter i en corona-anpassad, specialdesignad iscensättning filmad i vackra Sofia kyrka i Stockholm med videoprojektioner och med Eva Sidén som både piano- och orgelsolist. I den flerkanaliga, rumsligt utvecklade tapestämman ingår även kören, som inte kan delta i detta uppförandet. Hela Spiritual Matter planerar duon att uruppföra i höst.
Sofia kyrka
Sänds gratis på webben
Sidén Hedman duo
Jens Hedman, tonsättare, ljudkonstnär
Helene Berg, film & redigering
Sidén Hedman duo, redigering
FRIM på Fylkingen #27 akt 1
Lindha Kallerdahl, Karin Hellqvist, Alex Zethson & Ryan Packard kvartett
En ad hoc-konsert på anrika Fylkingen med improvisationsmusiker av högsta klass. FRIM, Föreningen för fri improviserad musik, driver en konsertserie i eget namn på anrika Fylkingen i Stockholm. En torsdag varje månad bjuder föreningen in till en helkväll med både inhemska och internationella improvisationsakter med förhoppningen att skapa en mötesplats för såväl de som är nyfikna på som redan brinner för improviserad musik i olika former.
En kvartett bestående av Alex Zethson, Karin Hellqvist, Lindha Kallerdahl och Ryan Packard möts för första gången i denna konstellation. Alla fyra är framstående improvisationsmusiker som med röst, violin, piano, keyboard, slagverk och elektronik formar en komposition i realtid. Detta är den första akten av två i denna en helaftonskonsert på Fylkingen. Konsertens andra akt bjuder på solistframträdanden av gitarristen Kasper Agnas och saxofonisten Mats Gustafsson.
Fylkingen
Direktsänds gratis på webben
FRIM på Fylkingen #27 akt 2
Kasper Agnas solo
En ad hoc-konsert på anrika Fylkingen med improvisationsmusiker av högsta klass. FRIM, Föreningen för fri improviserad musik, driver en konsertserie i eget namn på anrika Fylkingen i Stockholm. En torsdag varje månad bjuder föreningen in till en helkväll med både inhemska och internationella improvisationsakter med förhoppningen att skapa en mötesplats för såväl de som är nyfikna på som redan brinner för improviserad musik i olika former.
Vad sker när bara fröet av ett stycke återstår? Så låter Kasper Agnas idé om gitarrmusik där genomarbetade, komponerade stycken plockas isär och fritt improviserat spelas på nytt. Tiden har här en stor betydelse: musiken är långsam, enkel och stundtals rå. Den kan fungera som ackompanjemang till vardagen, men den som kisar med öronen upptäcker en detaljrik gitarrvärld.
Detta är den andra akten av två i denna en helaftonskonsert på Fylkingen. I konsertens första akt uppträder för första gången en nybildad kvartett bestående av vokalisten Lindha Kallerdahl, violinisten Karin Hellqvist, slagverkaren Ryan Packard och pianisten Alex Zethson.
Fylkingen
Direktsänds gratis på webben
Framtida Musik
Jenny Hettne (1977): Thawing, undulating (2018)
Framtida Musik är ett projekt som föreningen Samtida Musik lanserade under 2020 där gymnasieelever får en chans att möta professionella utövare och levande tonsättare av ny musik. Under flera workshops, som leder fram till en konsert, coachas eleverna genom instuderingen av ett nyskrivet stycke.
Målet är att engagera och inspirera en ny generation utövare av nutida konstmusik. Genom mötet med etablerade, professionella musiker vill Samtida Musik få upp unga musikers ögon för en annan musik än den de är bäst bekanta med.
På Södra Latins gymnasium mynnade det här projektet ut i ett framförande av Jenny Hettnes stycke Thawing, undulating för altsaxofon, trombon och sex odefinierade instrument. Tidigare har ensemblen deltagit i ett globalt virtuellt framförande av Terry Rileys In C som initierades av den italienska ensemblen Ars Ludi.
Svensk Musikvår och Samtida Musik presenterar stolt denna liveinspelning från en kammarmusikkonsert på Södra Latins gymnasium den 11 mars 2021.
Sänds gratis på webben
Ivo Nilsson, trombon & handledning
Matilda Sunnercrantz Carter, altsaxofon
Ceasar Göthman, gitarr
Madeleine Hilleard, sång
Georg Peters, cello
Benjamin Sällström, trumpet
Thea Tärnström, sång
Emma Wrangsjö, kontrabas
Två själar
Chengwen Chen (1980), Tobias Klich (1983): Musik für Violoncello zu vier Händen (2017–2019)
Séverine Ballon (1980): Forêts intérieures, uruppförande (2020–2021)
Ole Lützow-Holm (1954): DIANIMA (1977)
Vad innebär det att samarbeta, tätt ihop? Vilken slags tillit och ömsesidig respekt krävs när två personer skall samverka på och kring ett enda instrument? Vilka impulser kan denna modell ge samarbete på en större, samhällelig nivå? Dessa frågor ligger till grund för Fyrhändig musik för violoncell av Chengwen Chen och Tobias Klich, ett verk som även är inspirerat av Platon som menade att äkta kunskap inte gick att läsa sig till utan endast kunde nås genom samtal.
I denna konsert kan Ole Lützow-Holms DIANIMA nästan betraktas som en motpol till Chens och Klichs samarbetsbetonade verk. Här är det frågeställningar om huruvida det går att överbrygga klyftorna mellan kropp och själ, förnuft och fantasi, människans yttre och inre tillstånd som gestaltas i, som tonsättaren själv beskriver det, ”en skuggfäktning genom eld och vatten”.
Cellisten och tonsättaren Séverine Ballon beskriver att komponera för sitt eget instrument som ”att promenera i en hemlig trädgård, at ge näring till ljuden som uppstår och betrakta dem i förstoringsglas”. Som cellist arbetar hon ofta nära tonsättarna vars verk hon framför. I uruppförandet av Forêts intérieures är hon både och, på samma gång, och arbetar också nära sin duettpartner, cellisten Åsa Åkerberg.
Aliasteatern
Direktsänds gratis på webben
VÅR konsert
Mats Gustafsson (1964), Anna Lindal (1954), Mats Lindström (1960), Joachim Nordwall (1975): VÅR, uruppförande (2021)
Ensemble VÅR är en för festivalen Svensk Musikvår speciellt sammansatt kvartett på initiativ av saxofonisten Mats Gustafsson. Kvartetten består av musiker och tonsättare med rötter och intressen i elektronisk musik, noisemusik, improviserad musik, tidig musik, punk, text-ljud-konst och nutida konstmusik.
Tillsammans uruppför de VÅR: ett konceptuellt stycke med processade ljud och akustiska instrument i samverkan, såväl som elektroniskt genererade och manipulerade klanger och ljud i en lågdynamisk sfär. Det är tillståndsmusik i en avståndslös, absolut interaktion där alla parametrar samverkar och interagerar.
Kvartetten består av Anna Lindal, frilansande violinist inom både samtida och klassisk repertoar som även ingår i grupper som Ensemble Lipparella och Ensemble Makadam; Mats Gustafsson, improvisationsmusiker och tonsättare känd som solist och i grupper som Fire! Orchestra, The End och Ensemble NU; Joachim Nordwall, elektronmusiker med förkärlek för det psykedeliska och monotona som verkat i grupper som Alvars Orkester och The Skull Defekts; samt kompositören, ljudkonstnären och elektronmusikern Mats Lindström som även bygger egna elektroniska instrument och är studiochef på Elektronmusikstudion EMS.
Aliasteatern
Direktsänds gratis på webben
She Composes Like a Man – Live
Fanny Mendelssohn Hensel (1805–1847): Ouvertyr i C-dur (1830–1832)
Amanda Maier-Röntgen (1853–1894): Zwiegespräche nr 3 (1882)
Elfrida Andrée (1841–1929): Fritiofs färd på havet ur Fritiof-svit (1909)
Signe Lund (1868–1950): Valse de Concert (1914)
Britta Byström (1977): Avsked från vildgässen, uruppförande (2020)
Ethel Smyth (1858–1944): Ouvertyr till operan The Boatswain’s Mate (1913–1914)
Programledaren för 2019 års succé ”She Composes like a Man”, Cathrine Winnes, i en uppdaterad konsertversion av tv-serien tillsammans med Blåsarsymfonikerna. I SVT porträtterades kvinnor i musikhistorien på ett fängslande och personligt sätt med Cathrine som guide. I den här direktsända konserten ligger fokus på de kvinnor som var pionjärer i det svenska musiklivet och som också var bland de första kvinnliga tonsättarna som valdes in i Kungl. Musikaliska Akademien.
Stafettpinnen från akademipionjärerna plockas upp av en av nutidens stora tonsättare, Britta Byström, vars verk Avsked från vildgässen uruppförs. Verket är en sambeställning av Nätverket för professionell blåsmusik i Sverige och en hyllning till 250-årsjubilerande Kungl. Musikaliska Akademien. Som avslutning på konserten uppmärksammas 100-årsjubileet av kvinnlig rösträtt med musik av Ethel Smyth, en av de ledande personerna kring suffragettrörelsen och som kämpade för kvinnlig rösträtt i England.
Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben
Per-Markus Heggestad, filminslag
Anders Högstedt, arrangemang av Mendelssohn, Andrée, Lund och Smyth
Matematik à la Satane
Ivo Nilsson (1966): Matematik à la Satane (2019)
Jenny Hettne (1977): Paths of wood and pearl (2010)
Ivo Nilsson: Lunaria (2007–2014)
Tonsättaren och trombonisten Ivo Nilsson har kurerat denna musikaliska och litterära afton. Programmet kretsar kring den tysk-svenska författaren Nelly Sachs som tilldelades Nobelpriset i litteratur 1966 tillsammans med den israeliske författaren Samuel Agnon. Musiken framförs av respekterade uttolkare av modern konstmusik: internationellt uppmärksammade Ensemble MA och den flitigt anlitade sopranen Alexandra Büchel.
Nelly Sachs, som var av judiskt ursprung, flydde nazisterna och levde i exil här i Sverige. Hon skrev många brev. Bland annat brevväxlade hon med den rumänskfödde poeten och översättaren Paul Celan. Bara några portar bort från Nelly Sachs adress växte Ivo Nilsson upp. När han hittade ett brev som Sachs adresserat till sin hyresvärd på Bergssundsstrand fångade det honom. ”Jag kunde inte släppa tanken på brevet,” berättar Nilsson, ”främst för dess konkreta men samtidigt surrealistiska ton. Som om det sammanfattade hela hennes poetiska universum.”
Konstakademien
Direktsänds gratis på webben
Ensemble MA
Eva Lindal, violin
Chrichan Larson, cello
Boa Pettersson, klarinett
Peter Fridholm, flöjt
Love Derwinger, piano
Franciskus sång
Torsten Nilsson (1920–1999): Ecce ego mitto angelum meum (1970)
Laura Netzel (1839–1927): Prélude et fughetta op. 87
Sven-David Sandström (1942–2019): Orgelmässa (2012)
Torsten Nilsson: Consolamini, consolamini popule meus (1965)
Sven-David Sandström: Två fantasier för Apostladagen (2009)
Kristina Forsman (1970): Franciskus sång, uruppförande av ny version (2006/2021)
Kring orgeln i Storkyrkan möts domkyrkoorganisten Mattias Wager, flöjtisten Laura Michelin, sopranen Sofia Niklasson och Storkyrkans vokalensemble med sin dirigent Gary Graden. På programmet står sällan spelad svensk musik; Wager har valt ut både äldre musik som har fallit i glömska, och som han vill uppmärksamma, liksom nyare musik som kanske inte har fått fäste hos en bredare lyssnarskara.
Sven-David Sandström behöver knappast någon närmare presentation. Han har gjort outplånliga avtryck i svenskt och internationellt musikliv i sin långa och framgångsrika karriär som tonsättare och pedagog. Två fantasier för Apostladagen och hans Orgelmässa hör båda till Sandströms nyskrivna musik till hela kyrkoårets sön- och helgdagar. Torsten Nilsson verkade som organist och tonsättare i hela sitt yrkesverksamma liv. Ecce ego mitto angelum meum och Consolamini, consolamini popule meus varvar lyriska och melodiska partier med starkt dramatiska inslag.
Laura Netzel, framgångsrik under sitt liv men förbisedd sedan första världskriget, har åter börjat uppmärksammas på senare tid. Denna Prélude et fughetta är ett av relativt få verk som Netzel skrev för orgel. Kristina Forsman skrev Franciskus sång på beställning av Ragnar Bohlin som efter bara två veckor uruppförde verket. Här framförs för första gången en omarbetad version av verket.
Storkyrkan
Direktsänds gratis på webben
Återblickar med Duo Ego
Paula af Malmborg Ward (1962): Min monolog ur Tre dikter (2008)
John Cage (1912–1992): Forever and Sunsmell (1942)
John Cage: The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)
Cornelia Karlsson (2000): Om mödrar och mörker, uruppförande (2020–2021)
Hans Gefors (1952): Lamento (2020)
Victor Varela (1955): La fraîcheur de la dernière vêprée (2001)
1996, kort efter att hon avslutat sina studier vid operahögskolan i Göteborg, startade Monica Danielson den fria operagruppen MusikTeaterVerket. Några år senare, efter att ha arbetat ihop i många olika sammanhang, startade hon Duo Ego tillsammans med slagverkaren Per Sjögren. ”Vi hade mottot ’vi ska ha en duo och ingen jävel får vara med’” berättar Monica Danielson med glimten i ögat.
Båda projekten kom att bli mycket framgångsrika. Världskända Duo Ego har belönats med flera priser, till exempel Carin Malmlöf-Forsslings pris 2013 för sitt modiga och oförtrutna, nyfikna och oförutsägbara arbete. I år firar Duo Ego 20-årsjubileum och duon gästar Svensk Musikvår med ett program som blickar tillbaka, men också har en fot i nutiden.
Konserten inkluderar både duons allra första beställningsverk – Victor Varelas La fraîcheur de la dernière vêprée – och det allra senaste – Cornelia Karlssons Om mödrar och mörker – liksom John Cages Forever and Sunsmell som de haft med på nästan varje konsert i 20 års tid. ”Jag har valt ett program – där faktiskt en och annan jävel får vara med – med tonsättare och kollegor som är och har varit viktiga under åren som gått, och framför allt för Duo Ego:s repertoar” berättar Monica Danielson.
Folkoperan
Direktsänds gratis på webben
Far From the Crowd
Karmella Tsepkolenko (1955): Far From the Crowd (1994)
Daniel Nelson (1965): A-Chord-in-Neon (1995/1998)
Torbjörn Iwan Lundquist (1920–2000): Sonatina piccola (1967)
Miklós Maros (1943): Four Short Victorian Poems, uruppförande (2019)
Franck Angelis (1962): Boîte à rythme (1999)
Maimu Jõgeda (1993): Jõululugu (2020)
Maimu Jõgeda: To all the ppl I’ve loved (2020)
Volodymyr Zubytskyi (1953): Preludium och toccata (2002)
Den flerfaldigt prisbelönade ukrainska accordeonisten Irina Serotyuk bjuder i denna konsert på ett mångfasetterat program med stor musikalisk, såväl som geografisk, spännvidd. I konserten medverkar också den uppmärksammade svenska sopranen Alexandra Büchel i uruppförandet av Miklós Maros Four Short Victorian Poems för röst och accordeon.
Irina Serotyuk har alltid varit förtjust i modern musik och vill ge den moderna accordeon-repertoaren större utrymme i svenskt konsertliv. Likaså är ukrainsk musik i stort sett okänd utanför Ukraina, så att inkludera två verk av ukrainska tonsättare var också viktigt för henne i urvalet. Torbjörn Iwan Lundquists verk har hon alltid varit intresserad av, och dessutom har hans musik ofta varit obligatorisk repertoar på internationella accordeontävlingar i Tyskland och Italien, så det är musik hon är väl förtrogen med.
Konserten är med andra ord både ett porträtt av denna fantastiska musiker och av hennes instrument, liksom dess intressanta och ofta oförtjänt okända repertoar.
Folkoperan
Direktsänds gratis på webben
Some of Them Were Never Unprepared
Alex Zethson (1988): Some of Them Were Never Unprepared, uruppförande (2021)
Ett cirka 40 minuter långt stycke för preparerade stränginstrument och slagverk komponerat av Alex Zethson och arrangerat av den nystartade, 13 personer stora ensemblen. Verket Some of Them Were Never Unprepared är inspirerat av bland annat javanesisk gamelan-musik och akustisk drone samt av de minimalistiska tonsättarna och musikerna Arnold Dreyblatt och Tony Conrad. Det har skapats med just dessa musiker i åtanke.
Ensemblen består av såväl unga som mer erfarna improvisationsmusiker. Flera av dem är också själva verksamma som komponister och musikskapare. Majoriteten av dem har pianisten och kapellmästaren Alex Zethson spelat med tidigare, i andra konstellationer. Han är själv verksam på den internationella scenen för jazz och improvisationsmusik och medlem i ensembler som Goran Kajfeš Tropiques, Angles 9 och den senaste inkarnationen av Fire! Orchestra.
Atlantis Grammofon
Direktsänds gratis på webben
Anna Lindal, violin & viola
Eva Lindal, violin & viola
Josefin Runsteen, violin & viola
My Hellgren, cello
Leo Svensson Sander, cello
Elsa Bergman, kontrabas
Johan Berthling, kontrabas
Andreas Hiroui Larsson, slagverk
Karin Ingves, piano
Alex Zethson, piano
Kasper Agnas, akustisk gitarr
Giannis Arapis, akustisk gitarr
Anton Toorell, akustisk gitarr
Unga tankar om musik
Leilei Tian (1971): ur In our image, in our likneness (2007)
Miklós Maros (1943): Together, uruppförande (2021)
Reine Jönsson (1960): Vad ljuset visade (2012)
Esaias Järnegard (1983): Nattarbete (2011)
Dorcas Norre (1911–1985): Sonatin för violin och piano (1960)
Unga tankar om musik är en tankesmedja och ett fristående och oberoende nätverk som syftar till att ta vara på potentialen och idérikedomen hos unga yrkesmusiker. Musikpersonligheter från alla genrer möts, utvecklas och arbetar tillsammans för ett utmanande, djärvt och inkluderande kulturliv. I denna konsert uppträder sex av tankesmedjans fyrtio medlemmar, alla framstående musiker på sina respektive instrument.
Leilei Tians In our image, in our likeness är en lekfull duett för violin och blockflöjt. De två stämmorna dansar runt var för sig men härmar också varandra. Ibland möts stämmorna, men oftast rör de sig oberoende av varandra. För detta verk tilldelades hon 2013 års Järnåkerstipendium.
Miklós Maros är en mycket produktiv ungersk-svensk tonsättare med symfonier, solokonserter, elektroakustisk musik och kammarstycken på sin verklista. Här uruppförs hans helt nyskrivna Together, en duett för trumpet och altsaxofon.
Esaias Järnegards Nattarbete delar namn med en diktsamling av Lars Norén, i vilken hans poesi är på väg mot ett slags katatont språk, som växlar mellan bortdomnad orörlighet och manisk, intensiv upprepning. Järnegards verk har en i många avseenden öppen form. Även instrumentationen är öppen; här framförs verket på blockflöjt, trumpet och piano.
Reine Jönsson har komponerat fem operor, orkesterverk och kammarstycken. Bland hans mer uppfinningsrika skapelser är en orkester med tygdjursinstrument som hade premiär i höstas. Här framförs hans duett Vad ljuset visade för violin och altsaxofon.
Dorcas Norre växte upp i Malmberget fyra kilometer norr om Gällivare. Som 21-åring började hon studera hon piano i Stockholm vid det som i dag är Kungl. Musikhögskolan. Senare studerade hon även instrumentation och komposition. Hon började komponera under studieåren och var verksam i hela sitt liv. Bland hennes verk finns denna Sonatin för violin och piano.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Direktsänds gratis på webben
Courage, mon amie
Gunnar Bucht (1927): Stråkkvartett nr 5, uruppförande (2017)
Jan W. Morthenson (1940): Ancora (1983)
Anna Einarsson (1978): Courage, mon amie, uruppförande (2020)
Jonas Valfridsson (1980): Stråkkvartett nr 3, uruppförande (2020–2021)
Sedan starten 2002 har Stenhammarkvartetten etablerat sig som en av Skandinaviens främsta stråkkvartetter. Nutida musik ligger ensemblen varmt om hjärtat och de beställer kontinuerligt verk av framstående svenska tonsättare. Ett av deras senaste beställningsverk är Anna Einarssons Courage, mon amie: resultatet av en vandring i mörkret orsakat av såväl coronapandemin som av personliga prövningar. Jonas Valfridssons tredje stråkkvartett är också den ett barn av pandemin. Drivkraften kom från det belarusiska folkets kamp för frihet mot landets president Lukasjenkos hårdföra styre.
Gunnar Bucht hör till Sveriges mer betydelsefulla 1900-talstonsättare och musikpersoner med framför allt en rik mängd av orkestermusik bakom sig. Hans femte stråkkvartett, färdigställd 2017, rymmer både stora orkestrala klanger och mindre, mer finstilta sådana, och det är just omväxlingen som lockar. En annan tongivande svensk 1900-talstonsättare är Jan W. Morthenson. Ancora från 1983 är ett exempel på hans så kallade metamusik där han kommenterar eller reflekterar över annan musik. I detta verk är det folkmusik som absorberas, fragmenteras och bearbetas.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Direktsänds gratis på webben
Stenhammarkvartetten
Per Öman, violin
Tony Bauer, viola
Mats Olofsson, cello
Lunchkonsert på Kungl. Musikhögskolan
Jörgen Häll (1986): Permanence (2019–2020)
Amanda Sedgwick (1970): Concretism, uruppförande (2021)
Bengt Hambraeus (1928–2000): ur Constellations I (1958)
Daniel Jarl (1990): Go for the Groove, uruppförande (2020)
Daniel Berg (1971): Poem Without Words (2020)
Eliot Nordqvist (1999): Klarinettsonat nr 1, Reachless, uruppförande (2020)
Flöjtisten Molly Påhlsson spelar Jörgen Hälls Permanence för flöjt och elektronik, döpt efter ett Herman Hesse-citat: ”No permanence is ours; we are a wave that flows to fit whatever form it finds.” Efter att ha suttit fast i kompositionsprocessen i nästan ett år var det först när tonsättaren bejakade sina impulser till genreöverbryggande skapande som verket slutligen tog form.
Organisten, kompositören och musikforskaren Bengt Hambraeus skrev huvudsakligen för sitt eget huvudinstrument, både ensamt och i kombination med såväl andra instrument och ensembler som elektronik. Hans fem Constellations inkluderar alla orgel på något sätt. För denna konsert har Johannes Landgren och Daniel Berg arrangerat ett utdrag ur Constellations I, som ursprungligen skrevs endast för orgel, för orgel och marimba.
Pianisten Daniel Jarl är en flitig solist och ackompanjatör och har dessutom skrivit verk för flera olika sättningar. Johannes Landgren och Daniel Berg uruppför hans duo Go for the Groove för piano och marimba. Dessutom framför duon slagverkaren Daniel Bergs eget verk Poem Without Words för orgel och vibrafon.
Den hyllade altsaxofonisten Amanda Sedgwick har spelat med flera andra av jazzvärldens främsta artister runt om i världen. Hon är även verksam som kompositör och ett av hennes senaste verk, Concretism för klarinett, piano och slagverk uruppförs här av Elena Perales Andreu, Carolina Santiago Martínez och Sabina Sedovic.
Pianisten Eliot Nordqvist har representerat Sverige i Eurovision Young Musicians 2016. Han spelar även gitarr och komponerar en hel del musik, som klarinettsonaten Reaches som uruppförs av klarinettisten Michele Carrara och Eliot Nordqvist själv.
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Direktsänds gratis på webben
Molly Påhlsson, flöjt
Johannes Landgren, orgel & piano
Daniel Berg, marimba & vibrafon
Elena Perales Andreu, klarinett
Carolina Santiago Martínez, piano
Sabina Sehovic, slagverk
Michele Carrara, klarinett
Eliot Nordqvist, piano
Klingande akademi på Kungl. Musikhögskolan
Lars-Erik Larsson (1908–1986): Sats 1 ur Concertino för horn och stråkorkester (1955)
Bo Linde (1933–1970): Sonatin för violin och piano op. 15 nr 2 (1955)
Karl-Birger Blomdahl (1916–1968): Danssvit nr 2 (1951)
Sven-Erik Bäck (1919–1994): neither nor (1971)
Musikforskaren Christina Tobeck berättar om kompositionsundervisningen på Kungl. Musikhögskolan under 1900-talet, fram till 1971. Musikhögskolan har sina rötter i Kungl. Musikaliska Akademiens undervisningsverk, vilket gör den till en av de äldsta musikhögskolorna i världen.
Berättelsen vävs samman med musik av fyra av 1900-talets mest namnkunniga tonsättare som alla undervisat eller undervisats på Kungl. Musikhögskolan. Musiken framförs av dagens musikstuderande och pedagoger på skolan.
Kungl. Musikaliska Akademien firar i år sitt 250-årsjubileum. Redan då akademien grundades var ett av ändamålen att bedriva en högre musikalisk utbildning i Sverige. Så här står det i fösta kapitlet av de stadgar som stadfästes av Gustav III:
”Af Svensk infödd Ungdom åtager sig Academien, at utsöka tjenlige ämnen, hvilka på hennes egen bekostnad komma at undervisas i Composition, Sång och uppå Musicaliske Instrumenter, hvar och en efter sin böjelse…”
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben
Erik Lanninger, piano
Blanca Eliasson, horn
Linda Elmersdotter, klarinett
Samuel Lazar Eriksson, cello
Filip Korošec, slagverk
Ella Vahtras, sopran
Sabina Sehovic, slagverk
Octavian Levya Dragomir, piano
Eftermiddagskonsert på Kungl. Musikhögskolan
Folke Rabe (1935–2017): Tintomara (1992)
Andrea Tarrodi (1981): Nocturne over B, A, C & H (2011)
Arne Nilsson Björk (1988): Strändernas svall, uruppförande (2019)
Joachim Nicolas Eggert (1779–1813): ur Symfoni nr 3 i Ess-dur (1807)
Kristina Forsman (1970): …but sometimes you really need to go harping on the same string… (1998/2002)
Andrea Tarrodi komponerade Nocturne over B, A, C & H för violinisten Hugo Ticciati. Han önskade att verket skulle bygga på just de fyra tonerna och violinstämman består följaktligen av endast de tonerna, i olika oktaver. Verket är även inspireradet av Vincent van Goghs tavla ”Stjärnenatt”. Här framförs det av violinisten Philip Zuckermann och pianisten John Nalan-Zhang.
Arne Nilsson Björk studerar vid Kungl. Musikhögskolan. Hans verk Strändernas svall för fyra slagverkare uruppförs här av Elias Gustafsson, Sampo Kuusisto, Simon Landqvist och Andreas Nyström.
Tintomara är en androgyn, mycket vacker gestalt i Carl Jonas Love Almqvists drama ”Drottningens juvelsmycke”. När Folke Rabe komponerade denna duett reflekterade han över kontrasterande maskulina och feminina drag i musik: Hos trumpeten militäriska – manliga – fanfarer spelade i höga och ljusa – kvinnliga – register. Hos trombonen varma och mjuka – kvinnliga – glissandi spelade i låga och mörka – manliga – register. Tintomara framförs här av trumpetaren Lisa Holmgren och trombonisten Vilhelm Weréen.
Efter de inledande fanfarlika takterna i Joachim Nicholas Eggerts tredje symfoni – spelade på barocktrombon – framför Kungl. Musikhögskolans trombonstudenter Kristina Forsmans …but sometimes you really need to go harping on the same string…. Verket skrevs ursprungligen för åtta tromboner på beställning av Blekinge International Brass Academy. 2002, fyra år efter uruppförandet, spelades en omarbetad version av KMH:s dåvarande trombonklass. I denna konsert leds uppförandet av den nuvarande klassens lärare, solotrombonisten Håkan Björkman.
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben
Philip Zuckermann, violin
John Nalan-Zhang, piano
Elias Gustafsson, slagverk
Sampo Kuusisto, slagverk
Ivar Koji, slagverk
Andreas Nyström, slagverk
Lisa Holmgren, trumpet
Carl Appelgren, trombon
Hannes Björkman, trombon
Jonas Brodin, trombon
Ludvig Forslund, trombon
Elias Fridolfsson, trombon
Espen Hesthammer, trombon
Gabriel Persson Beck-Friis, trombon
Elias Ukkonen Widding, trombon
Vilhelm Weréen, trombon
Karoline Trondsen, trombon
Håkan Björkman, dirigent
Sonanza på Kungl. Musikhögskolan
Johan Hammerth (1953): Clouds (1993)
Christofer Elgh (1969): Two songs of William Blake (2003)
1. Song
2. To the muses
Mattias Petersson (1972): 1st application (2005)
Fredrik Hedelin (1965): Bli violin, första gången i Sverige (2016)
Henrik Frisk (1969): Drinking (2015)
Mattias Sköld (1976): Counterpoint, första gången i Sverige (2008)
Paus
Annelie Nederberg (1961): Situation 3, första gången i Sverige (2009)
Kim Hedås (1965): Trice, uruppförande (2021)
Karin Rehnqvist (1957): Laud ur In Orbit (2016)
Marie Samuelsson (1956): I horisonter (2018)
Erik Peters (1970): utdrag ur Stycke i gammal stil (1998)
Per Mårtensson (1967): Nonet (2011–2012)
I drygt 20 år har dirigenten Jan Risberg undervisat i ämnet nutida musik på Kungl. Musikhögskolan. Innan han går igenom och presenterar olika samtida tonsättare brukar han ställa en öppen fråga till studenterna: ”Vilka svenska tonsättare känner ni till?” Till sin frustration har han observerat att påfallande många är ovetande om hur många yrkesverksamma tonsättare som finns i Sverige i dag – inte minst i studenternas absoluta närhet. Härom året var det till och med en student som utbrast: ”Här är ju ett stycke av Fredrik Hedelin; jag trodde att han bara var lärare!”
Med denna konsert vill han, tillsammans med ensemblen Sonanza som han lett i nästan fyra decennier, råda bot på detta kunskapsglapp. Samtliga stycken på programmet är skrivna av tonsättare som också på ett eller annat sätt undervisar på eller är knutna till Kungl. Musikhögskolan som lärare. Här finns både duetter, kvartetter, trios och kvintetter men även några stycken för stor ensemble.
Sonanza har uruppfört mer än tvåhundra verk och arbetar regelmässigt nära tonsättarna, även genom workshops och seminarier i anslutning till konserterna. 39 år efter debuten är Sonanza fortfarande i högsta grad en vital ensemble som planerar för fullt för sitt 40-årsjubileum nästa år – och för flera år framåt.
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben
Kvällskonsert på Kungl. Musikhögskolan
William Sundman Sääf (1995): Pay (no) Attention, uruppförande (2020)
Ett hjärteprojekt för den unge tonsättaren, tillika småbarnspappan, William Sundman Sääf. För ett drygt år sedan började han arbeta på det verk som kom att bli Pay (no) Attention. ”När vår dotter var nyfödd spelade vi upp olika typer av brus för att lugna ner och söva henne”, berättar tonsättaren. ”Brus blir dock lätt enformigt natt efter natt efter natt, i alla fall för den som inte skall sövas av det. Då kom tanken att skriva musik som skulle vara tillräckligt ’tråkig’ för att man skall kunna ignorera den, men samtidigt intressant och detaljerad nog för att bjuda in till aktivt lyssnande.”
Pay (no) Attention skulle ha fått sitt uruppförande i november 2020, under Kungl. Musikhögskolans årliga festival ljudOljud. Men med bara ett par dagars varsel blev också denna konsert en av alla de evenemang som tvingats ställas in på grund av pandemin.
Men nu kommer äntligen verket att uruppföras av en ensemble bestående nästan helt av musikstuderande på Kungl. Musikhögskolan. Med hänvisning till verkets ursprungliga idé uppmanar William Sundman Sääf, själv kompositionsstuderande på musikhögskolan, alla som tar del av konserten att göra lite vad de vill under tiden: ”Läsa en bok, lösa ett sudoku, rita små lila hästar, fundera på hur du skall tillaga världens godaste pasta-pesto, och lyssna till klangerna och glöm den stressiga vardagen. Kanske till och med somna in?”
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Direktsänds gratis på webben
Sofia Winiarski, dirigent
Kajsa Nilsson, flöjt
My Svenman, oboe
Astrid le Clercq, klarinett
Ciarán Hayes, fagott
Joel Jaakhola, horn
Jonas Brodin, bastrombon
Andreas Nilsson, accordeon
Elias Gustavsson, slagverk
Pauline Burke-Clason, harpa
Emma Alrikson, violin
Catrin Borggim, violin
Stina Ahlgren, viola
Hillevi Rasmusson Klingberg, cello
Joel Hedtjärn, kontrabas
Pathless Land
Lina Järnegård (1979): Emellanåt, stundom (2016)
Ida Lundén (1971): Hirrio Hirundo: Umeå, uruppförande (2021)
Lisa Streich (1985): Asche (2012)
Ida Lundén: Hirrio Hirundo: Japan, uruppförande (2021)
Marcus Fjellström (1979–2017): Klavierbuch #1 (2014)
Helena Tulve (1972): Pathless Land ur Rimlands (2012)
Ida Lundén: Hirrio Hirundo: Stockholm, uruppförande (2021)
En konsert präglad av sökanden och upptäcktsresor. Ständig förändring och pågående processer nämner Helena Tulve själv som kännetecken för hennes musik. Pathless Land är tredje satsen i verket Rimlands, landskap i ytterkanten. I duetten Asche – ”aska” på tyska – utnyttjar Lisa Streich det klangliga rummet genom att skilja klarinettisten och cellisten åt både fysiskt och musikaliskt. Efterhand smälter deras från början helt separerade musikaliska fraser åt på ett mångtydigt sätt som lämnar utrymme för egen tolkning.
Ida Lundén flyger med svalorna i Hirrio Hirundo – döpt efter svalans latinska namn och det onomatopoetiska ordet ”hirrio” – via vykort från platser både när och fjärran. Emellanåt, stundom av Lina Järnegård, känd bland som medgrundare av operaensemblen Dråpera, skiftar mellan försiktiga gester som emellanåt är knappt hörbara och explosiva utbrott. ”Vissa verk är mer av ett sökande än andra. Att vandra hit och dit. Att ge sökandet utrymme,” säger Lina Järnegård. Marcus Fjellströms Klavierbuch #1 ger vid först anblicken ett naivt intryck, men under den barnsliga ytan – verkets undertitel är ”kompositioner för leksakspiano” – döljer sig djup, svärta och en sällsam suggestionskraft.
Karin Dornbusch, Karolina Öhman och Rei Nakamura har spelat in fyra av de fem styckena i Muttenz i Schweiz. Marcus Fjellströms stycke har Rei Nakamura spelat in i Freiburg i Tyskland. Under rådande omständigheter har det inte varit möjligt för musikerna att resa till Stockholm, men tack vare den moderna tekniken får vi ändå ta del av denna spännande och förtrollande musik.
Sänds gratis på webben
Nicolas Sieber/BILDMODULE, inspelning i Muttenz
Michael Goldschmidt/Cheap & Poor Studios, inspelning i Freiburg
Mothertongue
Charles Uzor (1961): Mothertongue (2010–2019)
1. Wolfsbohne
2. Rain
3. Fire/mimicri
4. Tongues
5. Reigen
Nigeriansk-schweiziske tonsättaren Charles Uzors Mothertongue är ett utforskande av modersmål, huruvida ens modersmål kan förändras, och om det går att få ett nytt modersmål utan att förlora något längs vägen. ”Ens modersmål kan gå förlorat – och återfinnas” skriver Charles Uzor själv om sitt verk. Här möter nutida västerländsk konstmusik ett hundratals år gammalt språk, för de flesta av oss helt okänt, som låter väldigt olikt vårt men som talas av uppemot 18 miljoner människor.
Charles Uzor föddes i Nigeria där han också fick lära sig sitt modersmål: det nigerianska språket igbo. Sju år gammal kom han till Schweiz som krigsbarn och adopterades av ett par i staden Sankt Gallen. Han kan inte längre tala igbo, även om han genom sin mamma har fått lära sig några ordspråk på igbo, och reflekterar i det fem satser långa verket Mothertongue över modersmålet, dess betydelse och smärtan av att förlora sitt eget modersmål.
Verket framförs här av KammarensembleN, en av de mest drivande aktörerna på den svenska nutida musikscenen. De leds av sin nuvarande conductor-in-residence, den uppmärksammade dirigenten Christian Karlsen. Sångsolist är mezzosopranen Isabel Pfefferkorn, lika hemma i nyskriven musik som i klassiska lieder och som framfört Mothertongue flera gånger tidigare.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Direktsänds gratis på webben
KammarensembleN
Malin Klingborg, oboe
Magnus Holmander, klarinett
Martin Krafft, fagott
Jörgen Pettersson, saxofon
Tom Poulson, trumpet
Sören Hermansson, horn
Ivo Nilsson, trombon
Niklas Brommare, slagverk
Magdalena Meitzner, slagverk
Anders Kilström, piano
Laura Stephenson, harpa
Jeffrey Lee, violin
Karin Hellqvist, violin
Göran Fröst, viola
Hanna Dahlkvist, cello
Valur Pálsson, kontrabas
Recitatör i Rotorelief: Chrichan Larson
Dirigent: Franck Ollu
Kristian Möller, klarinett
Jonatan Olofzon, horn
Jonas Nordberg, luta
Anders Kilström, piano
Jeffrey Lee, violin
Shahar Rosenthal, violin
Daniela Braun, viola
Chrichan Larsson, cello
Niklas Brommare, slagverk
Sjungande barn – SUSE med vänner
Maria Lithell Flyg (1965): ur Tänk alla dessa ljud! (2020)
• Nerver, uruppförande (sång: Maia)
• Min pappa kan allt, uruppförande (sång: Maia, Molly)
• Förr i tiden, uruppförande (sång: Maia, Malva, Elin)
Patricia Bedregal (1980): Pachamama, uruppförande (2021)
Ulla-Carin Nyquist (1954): Natursånger (1992)
• Vinter i Norden
• Midsommarsång
• Myrkrig
• Universum
• Oktoberpromenad
Gullan Bornemark (1927) & Dan Bornemark (1965): Vart tog vägen vägen? (1999)
Observera att denna konsert har fått nytt datum, men starttiden är densamma.
Om vi inte stimulerar barns och ungas musicerande riskerar vi att gå miste om värdefullt intresse, talang och skaparkraft. Svensk Musikvår vill med denna konsert lyfta fram bra nyskriven musik för barn och unga och uppmuntra flera tonsättare och musikskapare att fortsätta skriva ännu mer musik. I denna konsert medverkar, förutom Stockholms Saxofonkvartett, sångensemblen SUSE som är en del av Kulturskolan Stockholms verksamhet. Kören drivs och leds av dirigenten Carin Norrby och pianisten Barbro Jävert, båda verksamma som pedagoger i kulturskolans musikundervisning. Även basisten Jens Ståbis och slagverkaren Stefan Schöning undervisar i kulturskolan.
Kulturskolorna i hela landet är oerhört viktiga för att nya generationer skall få växa upp med konst och kultur som självklara delar av sina liv. Denna konsert knyter också an till Kungl. Musikaliska Akademiens nationella projekt Sjungande barn, vars mål är att alla barn skall få ökad tillgång till sin röst med musiken som livslång resurs för självförtroende och hälsa.
Gullan Bornemark och hennes son Dan Bornemark har i decennier bidragit med otaliga älskade sånger och visor för barn i alla åldrar. I Ulla-Carin Nyquists Natursånger får vi tillsammans med ett syskonpar följa naturens skiftningar med årstiderna. Den bolivianska tonsättaren Patricia Bedregal har skrivit ett stycke med text på engelska och quechua som ingjuter optimism och framtidstro. Maria Lithell Flyg har komponerat sånger utifrån ett flerårigt samarbete med Stockholms Saxofonkvartett och lågstadieelever i ett Skapande skola-projekt.
Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben
Barbro Jävert, piano
Stefan Schöning, slagverk
Jens Ståbis, bas
Stockholms Saxofonkvartett
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
Helle Rosenborg, arrangemang av Nyquist/Vinter i Norden
Gunnar Eriksson, arrangemang av Nyquist/Universum
Ingvar Karkoff, arrangemang av Bornemark
Solar plexus
Ylva Q. Arkvik (1961): Ryck (2013)
Matthew Peterson (1984): Lament for Sven-David Sandström, uruppförande (2020)
Henrik Strindberg (1954): 2 Pianos (1992)
Mirjam Tally (1976): Warm life at the foot of the iceberg (2014)
Kerstin Jeppsson (1948): Solennità (1999)
Gunnar Bucht (1927): Solar plexus, uruppförande (2020)
Observera att denna konsert har fått nytt datum, men starttiden är densamma.
Både slagkraftig och stämningsfull musik samsas i denna konsert som också bjuder på två uruppföranden av två generationer tonsättare.
Gunnar Buchts Solar plexus för saxofonkvartett och två flyglar börjar, som titeln antyder, med ett musikaliskt slag i magen. Efterhand blir musiken dock mer eftertänksam till uttrycket, men först efter ytterligare några vilda och våldsamma attacker. En av centralgestalterna i svensk konstmusik återkommer – med besked!
Amerikanskfödde Matthew Peterson mötte Sven-David Sandström när han studerade komposition på universitetet i Indiana där Sandström under många år verkade som professor. Som för så många andra kom Sandström att vara mycket betydelsefull för Peterson och hans utveckling som tonsättare. Här uruppför Stockholms Saxofonkvartett äntligen Matthew Petersons Lament for Sven-David Sandström som skulle ha framförts redan i fjol på en hyllningskonsert till Sandströms minne.
Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben
Stockholms Saxofonkvartett
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
Finalkonsert med Amandatrion
Bo Linde (1933–1970): Sonata a tre op. 38 (1968)
Jonas S. Bohlin (1963): Inhabitants I, II & III, uruppförande (2020)
Amanda Maier-Röntgen (1853–1894): Pianotrio i Ess-dur (1874)
Observera att denna konsert har fått nytt datum, men starttiden är densamma.
Amandatrion föddes när musikerna och vännerna Cecilia Zilliacus, Bengt Forsberg och Kati Raitinen fick möjlighet att spela Amanda Maiers nyupptäckta pianotrio i Ess-dur. De hade redan spelat ihop i olika konstellationer, mer eller mindre regelbundet, i tjugo års tid så helt nyförälskade var de inte. I kammarmusiksammanhang får det ändå betraktas som en fördel.
Samtliga musiker är välkända i egen rätt: Cecilia som solist, professor på Kungl. Musikhögskolan samt direktör för två kammarmusikfestivaler i Finland; Bengt för bland annat sitt omfattande samarbete med Anne Sofie von Otter, samt som konstnärlig ledare för kammarmusiken i Allhelgonakyrkan; Kati som solocellist i Kungl. Hovkapellet, samt som aktiv kammarmusiker.
Tre generationer svenska tonsättare finns representerade på detta konsertprogram. Samtliga verk befinner sig i en slags brytning mellan epoker och idéer och i en slags synergistisk strävan framåt. Från Jonas S. Bohlins färska Inhabitants i tre delar, via Bo Lindes andra pianotrio – ett av de sista verken han skrev – till slutligen Amanda Maier-Röntgens Pianotrio i Ess-dur, det verk som gav den här ensemblen sitt namn efter att de tre musikerna uruppförde verket i Umeå i april 2018.
Musikaliska Stora salen
Direktsänds gratis på webben