Trio Soli
Laura Stephenson, harpa, foto: Hampus Andersson,

Trio Soli med KammarensembleN

Under rubriken Trio Soli presenterar några medlemmar ur KammarensembleN musik av fyra tonsättare: Leilei Tian, Ivo Nilsson, Jenny Hettne och Mikael Edlund. KammarensembleN har sedan den bildades 1984 etablerat sig som en av de viktigaste ensemblerna på den svenska scenen för nutida konstmusik. Ensemblen består av 17 framstående musiker, såväl frilansmusiker som instrumentalister från landets symfoni- och kammarorkestrar. Tack vare sin storlek kan ensemblen presentera inte bara nutida kammarmusik utan också hela den rika repertoar för större kammarensemble som vuxit fram under efterkrigstiden.

KammarensembleN verkar för att framföra moderna klassiker och nyskrivna verk, svenska såväl som utländska, samt att aktivt bidra till att nya verk skrivs och spelas. Ensemblen samverkar med tonsättare, dirigenter, konsertarrangörer, producenter och verksamma konstnärer inom andra områden både på hemmaplan och utomlands och har framträtt vid flera stora festivaler som Gaudeamus Festival i Amsterdam, ISCM World Music Days, Huddersfield Contemporary Music Festival och Sonorities i Belfast.



Leilei Tian (1971): OM, för horn och elektronik, 10 min
Sören Hermansson, horn


Ivo Nilsson (1966): Contrarpa (2019) 11 min.
Laura Stephenson, harpa

Jenny Hettne (1977): Ytor, Böljande (2018) ca 10’
för slagverk och live-elektronik
Jonny Axelsson, slagverk


Mikael Edlund (1950): Trio SOL, 9 min              
för klarinett, fagott och piano Kristian Möller , Martin Krafft och Anders Kilström

Konserten arrangeras i samarbete med KammarensembleN

Verkkommentarer

Leilei Tian was born in 1971 in China. She studied composition first at Central Conservatory of Music in Beijing then at Conservatory of Music in Göteborg in Sweden. After  shehas attended the one-year master-class for electro-acoustic music in IRCAM in Paris, she has been living in France since then.

She is the winner of several prestigious international competitions such as Besançon Composition Competition for orchestra in France, Contemporary Music Contest "Citta' di Udine" in Italy, Gaudeamus Competition in Amsterdam, Composition Competition of GRAME in Lyon and ISCM Cash Young Composer’s Award of “World Music Days ” in Zürich.

Being selected by the Academy of France, she had her one-year residency at the Villa Médicis in Rome between 2012 and 2013. Her music has been widely performed and well received internationally.

Contrarpa (2019) för harpa solo av Ivo Nilsson. Det musikaliska materialet i Contrarpa springer ur en imaginär grundton hämtad från Kontrabasens lägsta sträng. Ur dess spektra belyses valda delar i kontrasterande sektioner som bildar en formmässig palindrom. Contrarpa komponerades för Laura Stephenson med beställningsmedel från Kungl. Filharmonikernas vänförening.

Efter avslutade studier vid KMH debuterade Ivo Nilsson 1989 som solist med Sveriges Radios Symfoniorkester. Samma år debuterade han även som tonsättare genom ett uruppförande vid Franska Radion framfört av Ensemble l ́Itinéraire efter studier i komposition vid IRCAM i Paris. Sedan dess har han varit fritt verksam som tonsättare och kammarmusiker. Han är medlem av ensemblerna KammarensembleN, Ensemble MA och Axelsson & Nilsson-duo. Under perioden 2003-2005 var Ivo Nilsson konstnärlig ledare för Stockholm New Music festival. 2007 tilldelades han Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris. 2017 blev han invald i Kungliga Musikaliska Akademin. www.ivonilsson.com

Ytor, böljande (“Surfaces, undulating”) uses the sound world of a deconstructed music box as its basic material, almost like a “theme and variation” in three movements. The sound file of the music box is played from a small loudspeaker, placed on different surfaces in the different parts. For example, in movement II the membrane of the loudspeaker vibrates against the timpani. Ytor, böljande was composed in 2009 and revised in 2018.

Jenny Hettne föddes 1977 i Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hon har studerat komposition för bland andra Henrik Strindberg, Ole Lützow-Holm, Jörg Mainka och Bent Sörensen. Hon har en masterexamen i komposition från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet.

Jennys komponerande fokuserar på ett innovativt klangutforskande, ofta i nära samarbete med musiker. Hon komponerar för såväl orkester som mindre besättningar, ibland i kombination med elektronik.

Jennys nära samarbete med eminenta musiker såsom Karin Hellqvist, Sören Hermansson, Jörgen Pettersson och Jonny Axelsson har resulterat i specialskrivna soloverk för dessa. Jennys kammar- och orkestermusik har framförts av bland andra Malmö Symfoniorkester, Gageego!, UmeDuo, Gothenburg Combo, Ensemble MA!, Jönköpings Sinfonietta, Faint Noise, Duo Ego och Ensemble Mimitabu (Sverige), Ashley Walters & Lynn Vartan (USA), New European Ensemble (Holland), Caput, Duo Harpverk (Island), The Griffyn Ensemble (Australien), Ensemble New Music in Ukraine och Busan Metropolitan Traditional Music Orchestra (Sydkorea).

OM (for Horn and Electronics)
OM is a mystical Sanskrit sound of Hindu origin. The syllable consists of three phonemes: a, u and m, which symbolise the beginning, duration and dissolution of the universe. Hindus believe that a creation began the divine, all encompassing consciousness took the form of the first and original vibration manifesting as sound "OM". Before creation began it was the emptiness or the void. The vibration of "OM" symbolises the manifestation God in form. "OM" is the reflection of the absolute reality, which is without beginning or the end and embracing all that exists. The piece is commissioned by and written for Sören Hermansson.

Trio Sol är skrivet 1980 på beställning från Rikskonserter för Fageustrion, som uruppförde verket under musikveckan i Junsele sommaren 1980.
Stycket är tillägnat "alla som röstade nej och till dom som kommer att göra det".
Stycket hade arbetsnamnet "1+2", vilket förklarar styckets mycket enkla form och "huvudtemats" psykologiska struktur - mot pianots motoriska barockinspirerade rörelser svarar klarinetten och fagotten med mera sårbara stämmor. "Sidotemat" med stigande diatoniska skalor, blir efter hand mera rytmiskt unisont. Stycket slutar med en något optimistisk coda (variant av "sidotemat") vilket, med tanke på dedikationen, kanske verkar lite underligt, efter den så totalt bortsjabblade kärnkraftsfolkomröstningen. Man bör nog inte frestas att söka samband mellan energifrågan och detta stycke. Dom båda sakerna har nog inte mer med varandra att göra än att dom råkade vara två viktiga saker i mitt huvud våren 1980.

Mikael Edlund, 1985

Trio Sun has a very simple form of ABBAB and the structure of the A sections is derived from my work Leaves.
My initial working title was 1+2 and this serves to explain the form of the work and the psychological structure of the main theme. The motor-like, baroque inspired movements of the piano are balanced against the more vulnerable clarinet and bassoon. The rhythmic and unison second theme is a rising, diatonic scale. The piece ends with an optimistic coda containing a variation of the second theme.
The dedication "To all of those who voted no and all of those who will do so" refers to the unsuccessful nuclear power referendum in Sweden 1980. However, Trio Sun and the energy issue have nothing more in common than the fact that they happened to be the two most important subjects in my head during that Spring of 1980.

Mikael Edlund, 1985