Johan Graden, Staffan Mårtensson och Markus Leoson
Johan Graden, Staffan Mårtensson och Markus Leoson

Möten med Mårtensson

Ett musikaliskt möte tonsättare och musiker emellan. Staffan Mårtensson, till vardags soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet och därtill med solistengagemang hos framstående orkestrar runtom i Europa, har fått verk skrivna till sig av Sveriges många stora tonsättare. Här presenterar han tillsammans med slagverkaren Markus Leoson och pianisten Johan Graden bland uruppföranden av Georg Riedel och Daniel Börtz samt ett solostycke av Carin Bartosch Edström.

Operakompositören Daniel Börtz har även skrivit flera solokonserter, kammarstycken och rent solistiska verk som hans elva monologer, Monologhi, skrivna mellan 1966 och 1984. Han har även komponerat ett antal dialoger, varav den senaste, Dialogo 5 för klarinett och slagverk, får sin premiär på denna konsert. Det är inte första gången Börtz fokuserar på klarinettens generösa klangmöjligheter. Bland annat hans nionde monolog, solokonserten Sånger och ljus och kammarstycket Bilder sätter också klarinetten i förgrunden.

Tonsättaren, översättaren och författaren Carin Bartosch Edström har komponerat flera solostycken för olika instrument, liksom stycken för bara två eller tre spelare. Hon har även tonsatt dikter av bland andra Tomas Tranströmer och Edith Södergran och färdigställde 2005 enaktsoperan Huvudsaken med libretto av Kerstin Perski. Solostycket Redan morgon! som hon skrev till Staffan Mårtensson 2004 börjar stillsamt, sömndrucket som någon som inte vill stiga ur sängen. Men till slut är det ändå dags att kliva upp – motvilligt.

Kontrabasisten och kompositören Georg Riedel har spelat med andra legendariska jazzmusiker som Jan Johansson, Arne Domnérus, Lars Gullin och Jan Allan för att nämna ett fåtal. Han har etsat sig fast i det kollektiva medvetandet med sånger som Du käre lille Snickerbo och Idas sommarvisa, liksom tonsättningar av Lennart Hellsing och Barbro Lindgren. Han har även skrivit en del konstmusik, som operan Hemsöborna, körverket Passion för Jorden liksom flera sånger, körstycken och kammarverk. Duetten för klarinett och piano är skriven för Staffan Mårtensson och Riedels musikerkollega, pianisten Johan Graden.
 

Carin Bartosch-Edström (1965): Redan Morgon! - för soloklarinett (2004) 7’ 
Tillägnad Staffan Mårtensson

Georg Riedel (1934):  Duo för klarinett och piano (2020) (12’) Uruppförande
Tillägnad Staffan Mårtensson och Johan Graden
Sambeställning med Östergötlands Musikdagar

Daniel Börtz (1943): Dialogo: 5 för klarinett och slagverk (2019) (17’) Uruppförande
Tillägnad Staffan Mårtensson och Markus Leoson
Sambeställning med Östergötlands Musikdagar

Medverkande
Verkkommentarer

Carin Bartosch Edström, har studerat komposition för Rolf Martinsson, Hans Gefors Lars Ekström, Lars-Erik Rosell, och Sven-David Sandström. Hennes opuslista innehåller en mängd kammarmusik – ofta med sång , orkesterverk och musikdramatik. Hon grundade Lunds studentopera och var orkesterchef för Musica Vitae i Växjö 1990-1992.

Hon är en av grundarna av den kvinnliga tonsättarföreningen Opus 96 och var tillsammans med Mats Rondin och Marianne Jacobs även grundare av Skanör och Falsterbo kammarmusikfestival.

År 2011 debuterade Carin Bartosch Edström som författare med kriminalromanen Furioso om en svensk kvinnlig stråkkvartett.  

Carin Bartosch Edström är också verksam som översättare, t ex av libretton och Egmonts seriepocket Kalle Ankas Pocket.

Georg Riedel, född 8 januari 1934, är en svensk musiker och kompositör. Riedel är känd för sitt samarbete med pianisten Jan Johansson på skivan Jazz på svenska, Sveriges genom tiderna bäst säljande jazzinspelning med sparsmakade jazzversioner av svenska folkmelodier, samt för sina tonsättningar av sånger till filmer baserade på Astrid Lindgrens böcker.

Georg Riedel föddes i Karlovy Vary i dåvarande Tjeckoslovakien i en böhmisk-tysk familj. Hans mor var judisk och familjen emigrerade till Sverige för att fly nazisterna när Georg var fyra år. I skolåldern började han i Stockholms folkskolors sångklasser.

Efter att först ha spelat fiol gick han över till att traktera kontrabasen. Han har spelat tillsammans med jazzmusiker och jazzgrupper som Jan Johansson, Arne Domnérus, Lars Gullin, Jan Allan, Radiobandet, Gunnar Svensson, Egil Johansen, Rune Gustafsson med flera. Riedel spelade bas i jazzgruppen Trio con Tromba.

Efter Jan Johanssons bortgång 1968 tog han över komponerandet av musiken till TV-serier och filmer efter Astrid Lindgrens böcker. Två av de mest minnesvärda kompositionerna är Du käre lille Snickerbo och Idas sommarvisa. Därefter fortsatte han att skriva musik till barnvisor. Utöver alla Astrid Lindgren-visor har han tonsatt Lennart Hellsing (Bananskiva 1976) och Barbro Lindgren och skrivit signaturmelodin till TV-serien Alfons Åberg.

Georg Riedel har även skrivit en del konstmusik, bland annat en opera efter August Strindbergs Hemsöborna för Folkoperan i Stockholm och körmusik, bland annat till texter av Tomas Tranströmer. Hans senaste verk (2009) är ett körverk Passion för Jorden med text av Karin Liungman.

Daniel Börtz, född den 8 augusti 1943 i Osby. Han har bland annat skrivit flera operor och ett beställningsverk kallat Strindbergssvit. Han var elev till Rosenberg, Blomdahl och Lidholm. I de större orkesterverken, främst de elva sinfoniorna (1973–2006), förenar han en episk hållning besläktad med Bruckners och ett samtida ofta strängt strukturerat tonspråk.

Börtz har även skrivit flera konserter för soloinstrument och orkester. En annan verkgrupp är de rent solistiska Monologhi 1-11 (1965–84). Hans litterära orientering märks i hans största verk från 1960-talet – kantaterna i Kafka-trilogin (1966–69).

Daniel Börtz har tonsatt Euripides tragedi Backanterna (1990) med Sylvia Lindenstrands röst i tankarna för rollen som Dionysos.[2] Med Backanterna (regi: Ingmar Bergman) kom en länge efterlängtade succé för den Kungliga Operan. Från La Scala, Parisoperan, och världsutställningen i Sevilla kom frågor om gästspel liksom från operan i Prag, Houstonoperan i Texas och från backanternas hemland Grekland.

Bland hans senare kompositioner bör särskilt nämnas blockflöjtkonserterna En gycklares berättelser (2000) och det stora oratoriet Hans namn var Orestes (2001–02), baserat på Aischylos Orestien, Pipor och klockor (2002) och hans pianokonsert Sånger (2004) samt operorna Marie Antoinette (1997), Svall (2003), Magnus Gabriel (2006) och Goya (2008). Operan Goya med liberetto av Magnus Florin hade urpremiär den 26 september 2009 på GöteborgsOperan.

Operan Medea – efter pjäsen med samma namn – uruppfördes 23 januari 2016 på Kungliga Operan i Stockholm. Regissör var Stefan Larsson och dirigent Patrik Ringborg.

Tack till Östergötlands Musikdagar.