Gotlands Tonsättarskola och Visby International Centre for Composers
Gotlands Tonsättarskola och Visby International Centre for Composers, foto Sten Melin

Uppsala kammarsolister presenterar Gotlands tonsättarskola

För sjätte året i rad samarbetar stråkensemblen Uppsala Kammarsolister med Gotlands Tonsättarskola. Hittills har ett trettiotal kompositionsstuderande tagit chansen att pröva och utveckla sina musikaliska idéer med denna ensemble i världsklass och sedan få sin musik framförd av dem. Gotlands Tonsättarskola, som i år firar 25-årsjubileum, har av dirigenten Jan Risberg beskrivits som det viktigaste som hänt svenskt musikliv sedan Måndagsgruppen på 1940-talet och Kungl. Musikaliska akademiens tidigare ständige sekreterare Tomas Löndahl understryker utbildningens betydelse för att höja den konstnärliga och yrkesmässiga nivån hos utexaminerade kompositionsstudenter. Uppsala Kammarsolister har en gedigen repertoar från barockmusik till modern konstmusik som intar en särställning i Uppsalas musikliv men även uppträder i andra delar av landet och dessutom ofta hörs i Sveriges Radio P2.
Konserten arrangeras i samarbete med Musik i Uppland och Folkuniversitetet.
 

1) Adina Forsberg (f 1992) - Lepidoptera (2017)

2) Anton Berglund (f 1996) - "I morgon har det gått en vecka och då ska jag berätta” (2018)

3) Ylva Fred (f 1990) - Material for String Quintet (2015)
– cotton strings 
– mixed material 
– »Slowly unravels like a ball of yarn.« 

4) Elvin Matz (f 1994) - Funny Inconcequences of Buddha (2016)

5) Kajsa Antonsson (f 1994) - Sammandrabbningar (2015)

6) Johan Ema (f 1986) - Haru no hana (2018)

7) Julia Siljebo (f 1995) - Darkness, Light, Darkness (2019)

Medverkande
Nils-Erik Sparf, violin
Klara Hellgren, violin
Brusk Zanganeh, vik. violin
Ylva-Li Zilliacus, viola
Per Nyström, cello

Gotlands Tonsättarskola

Ca 80% av alla de som utbildar sig till tonsättare i Sverige har börjat sin resa på Gotlands Tonsättarskola. Dirigenten Jan Risberg har beskrivit skolan som det viktigaste som hänt svenskt musikliv sedan Måndagsgruppen på 40-talet. Kungliga Musikaliska Akademiens förre ständige sekreterare Tomas Löndahl säger så här om skolan:

Genom sin höga konstnärliga och pedagogiska standard har Gotlands Tonsättarskola höjt kvalitetsnivån på tonsättarundervisningen i Sverige. Detta har i sin tur medfört att musikhögskolornas utexaminerade kompositionsstudenter har kunnat höja sin konstnärliga och yrkesmässiga nivå. Betydelsen av detta för Sverige som kulturnation kan knappast överskattas. Effekterna av Gotlands Tonsättarskolas insats ger eko i både svenskt och internationellt musikliv.

Gotlands Tonsättarskola driver två utbildningar: Kompositionslinje (två år), samt Komposition – Fri Konst, (ett år) som riktar sig till redan verksamma tonsättare, musiker och ljudkonstnärer. Den pedagogiska kärnverksamheten ligger i kompositionsprojekten som består i att de studerande komponerar musik för olika musiker och ensembler eller elektronisk musik för högtalare. Projekten kulminerar i maj under festivalen Ljudvågor då verken uruppförs. En rad ensembler, körer, GotlandsMusiken samt skolorna Musikkonservatoriet Falun och Vadstena Sång och Pianoakademi har genom åren framträtt under Ljudvågor.

Samarbetet med Uppsala Kammarsolister är inne på sitt sjätte år. Därmed har c:a trettio studerande tagit chansen att pröva sina idéer under workshops, för att tillsist få sin musik framförd av denna unika ensemble.

https://gotlandstonsattarskola.se

Verkkommentarer

Adina Forsberg 
I Lepidoptera utforskar jag fjärilseffekten, tanken om att en fjärils vingslag på ena sidan jorden kan orsaka en orkan på andra sidan. Jag försökte hitta vägar att transformera en liten rörelse till oreda. Jag försökte utforska hur något litet kan växa till en rymd. Och slutligen försökte jag förena ensamma toner och låta dom bilda en helhet. Fjärilen är inte bara ett tecken på en, potentiellt, kommande storm i en annan del av världen, det är även en symbol för förändring, själen och livet. 

Anton Berglund - "I morgon har det gått en vecka och då ska jag berätta” 
Stora delar av mitt liv har jag tyngts av en svår ätstörning. Jag har i flera år velat göra en komposition som kapslar in detta, men velat vänta tills jag känner mig mogen och tillräckligt duktig för att kunna gestalta en så pass komplex emotionell erfarenhet. Men allteftersom tiden från mitt tillfrisknande går blir jag mer och mer distanserad från det. M􏰬innesbilderna blir vagare. Det är över tre år sedan jag blev frisk och jag insåg att det nu var rätt tid för detta arbetet. För att komma i kontakt med de fysiska och psykiska tillstånd jag då befann mig i försökte jag försätta mig i situationen igen genom att under en vecka inte äta något alls. Jag valde också att, precis som då, inte berätta det för någon. Under denna vecka antecknade jag varje dag hur jag kände och vad jag tänkte och har sedan baserat stycket på de anteckningarna och mina minnen. Det ni ska få höra är ett stycke som behandlar skörhet, tvivel och destruktivitet och i och med detta uruppförande kommer ni få ta del av mitt avsked till mitt livs största smärta. 

Elvin Matz - Funny Inconcequences of Buddha
Verk i tre satser för stråkkvintett. 

Johan Ema - Haru no hana (vårblomma)
Ensam linje som vårens första blomma som sedan exploderar i ett hav av blommor för att sedan dö ut och försvinna som allt till slut gör. 

Julia Siljebo - Darkness, Light, Darkness 
Konceptuellt stycke baserat på Jan švankmajers kortfilm “Darkness, light, darkness” (Tma, světlo, tma). De tre satserna behandlar både filmens faktiska och det känslomässiga händelseförloppet genom gestaltning av objekt i relation till rum.