Norrbotten NEO

Sincerity - Norrbotten Neo

Program

Norrbotten NEO är Sveriges enda ensemble i sitt slag, med ett nationellt uppdrag att verka för den nutida kammarmusiken. Det här uppdraget omsätter de genom att ständigt beställa och uppföra nya verk och genom ständiga samarbeten med såväl etablerade som nya tonsättare. Norrbotten NEO är främst verksamma i Sverige men även internationellt, inte bara som passiv återgivare av samtiden utan som en ständigt föränderlig spegling av den musikaliska samtiden. Genom sin förmåga att kombinera teknisk spetskompetens med klassisk skönhet och elegans kan ensemblens sju musiker anta de utmaningar som vår tids tonsättare ställer.

Minna Leinonen (1977) – Intre (2011) 9 min
fl, cl, perc**, pno, vln, vlc

Fredrik Hedelin (1965) – Det snöade hela natten (2020) 15 min
text av Jila Mossaed
sop, fl, cl, perc**, pno, vln,vla, vlc

Paus

Catharina Backman (1961) – Syndabekännelse för mänska (2003) 17 min
text av Gunnar Björling
sop, fl, cl, perc*, pno, 2 vln, vla, vlc

Christofer Elgh (1969) – Sincerity (2020) 20 min
texter av Norma Jeane Baker
sop, fl, cl, perc, pno, vln, vla, vlc

Total speltid ca 75 min plus paus

Konserten produceras i samarbete med Norrbottensmusiken i Piteå

Verkkommentarer

När Norma Jeane Baker skrev sitt första kontrakt med Twentieth Century Fox färgade hon sitt hår blont och ändrade namnet till Marilyn Monroe. Efternamnet var hennes mormors.

Tonsättaren Christofer Elgh utforskar kvinnors roll i kulturen och har länge fördjupat sig i Marilyn Monroe. Vem var hon, egentligen? I Sincerity utgår han från texter av henne själv och stycket är utformat som en föreställning där musikerna blandar sig i och läser delar av texten. Flygeln är heller inte bara ett instrument utan en möbel som får en dramaturgisk funktion i föreställningen. Ett särskilt fokus har också rösten. 

– Jag skriver alltid för särskilda sångare, i det här fallet Alexandra Büchel som har både ett lågt och extremt högt register. Och Sincerity kräver verkligen en virtuos sångare!

Christofer Elgh har komponerat ett sjuttiotal verk, däribland två kammaroperor, kammarmusik, orkestermusik samt musik till dansföreställningar och filmprojekt.

Även Catharina Backman har ett starkt fokus på musikdramatiska verk. Hennes musik är suggestiv med effektfulla melodiska gester och stark rytmisk energi. Hon är medlem i gruppen Katzen Kapell och har komponerat för Malmöoperan, Kungliga Operan och Teater Halland, bland annat. Syndabekännelse för mänska komponerades i kölvattnet av 9/11; terrorattackerna i USA 2001, och hur de dåvarande mäktigaste männen i världen valde att hantera situationen med upptrappat våld och idiotiska fruktansvärda krig. ”Jag föreställde mej Gunnar Björlings text och min musik som en inre uppgörelse, en självrannsakan gjord av en sådan maktperson och också hans sorg och längtan efter ett annat liv, försoning, frihet. Men idag kanske texten och musiken innebär något helt annat”, säger Catharina Backman.

Fredrik Hedelin är tonsättare men också forskare och filosof. Hans konsert för flöjt och ensemble från 2013 var en del av hans avhandling Levande musik – ritornellen och musikens skapande vid Luleå tekniska universitet. ”Filosofin belyser musikens form som ett speciellt skeende med utgångspunkt i mitt sätt att komponera”, har han sagt om sitt arbete. 

I ett helt nytt stycke har han vänt sig till poesin och en text av Jila Mossaed som 2018 efterträdde författaren Kerstin Ekman på stol nr 15 i Svenska Akademien. Hon är född i Teheran och ett återkommande tema i hennes poesi är exilen, också på en rent språklig nivå. Centralt är även kampen mot orättvisa och censur. ”Varje språk som ger mig frihet att uttrycka mig mot orättvisan är mitt hjärtas språk”, säger hon. 

Fredrik Hedelin är utbildad i elektronisk musik vid IRCAM i Paris och vid mästarkurserna i Piteå för Pär LindgrenJan Sandström och Anders Hillborg. Han har också studerat praktisk filosofi och estetik vid Stockholms Universitet. 

Konserten inleds med musik av Minna Leinonen som ofta låter sig inspireras av miljöer från hemlandet Finland. Det är mycket som kan tilldra sig hennes intresse, men ofta rör det sig om vardagsfenomen som höjer sig över det vanliga. Grunden till hennes Intre handlar om ”den rusande känslan av att få barn”. Stycket är i tre satser som spelas utan uppehåll. Den långsamma inledningens tunga puls utsätts för ständiga attacker, men övergår snart i mellandelens oroliga flimmer. Med sina skira klirrande klanger och skevande blåsinstrument mynnar den tredje och sista delen ut i en trolsk och magisk känsla.

Sopranen Alexandra Büchel har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik. Hon har sjungit roller som Gepopo i Ligetis Den Stora Makabern och Niece i Brittens Peter Grimes. 

Dirigerar gör B Tommy Andersson som sedan många år har ett nära samarbete med Norrbotten NEO.  Han är tonsättare och professor i dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har lett alla de stora svenska orkestrarna.

Medverkande
Sara Hammarström, flöjter 
Robert Ek, klarinetter 
Jonas Lindgård, violin
Kim Hellgren, viola 

Natalia Goldmann, cello 
Daniel Saur, slagverk
Mårten Landström, piano