Håkan Björkman
Håkan Björkman är solist i Sven-David Sandströms trombonkonsert

Sandströms trombonkonsert

Sven-David Sandström, en av Sveriges mest produktiva tonsättare, firades storslaget av Berwaldhallen på sin 75-årsdag 2017. Få tonsättare har som han präglat det samtida svenska musiklivet. Nu är han återigen aktuell med en nyskriven trombonkonsert, beställd av Sveriges Radio Berwaldhallen och skriven för Radiosymfonikernas stämledare, tillika en av Sveriges främsta trombonister, Håkan Björkman.

Det är en vacker och virtuos solokonsert skriven med Björkmans, som Sandström själv beskriver det, melodiska och nyansrika spel, ett verk som fokuserar på trombonens skönhet snarare än dess råa kraft. Den börjar och slutar eftertänksamt och ljuvt, men breder också ut sig i passager som nyttjar instrumentets lägsta och högsta register. Några toner är till och med snudd på ospelbara. ”Men det klarar du”, lär Sven-David ha sagt till sin solist.
 

Antonín Dvořák - Den gyllene spinnrocken 

Sven-David Sandström - Trombonkonsert (uruppförande)

Richard Strauss - Also sprach Zarathustra

Utförlig information här

Medverkande
Daniel Harding, dirigent
Håkan Björkman, trombon
Verkkommentarer

Denna konsert som arrangeras av Berwaldhallen inleds med Antonín Dvořáks sällan spelade symfoniska dikt Den gyllene spinnrocken. Verket bygger på en tjeckisk folkballad i samlingen Kytice, bukett, sammanställd av Karel Jaromír Erben. Att skriva färgsprakande symfoniska dikter hade Dvořák länge önskat göra och kring 1896 hade han tid att uppfylla drömmen.

Sven-David Sandström firades storslaget i Berwaldhallen på sin 75-årsdag för tre år sedan. Hans trombonkonsert är beställd av Berwaldhallen och skriven för Sveriges Radios Symfoniorkesters stämledare, tillika en av Sveriges främsta trombonister: Håkan Björkman. Det är ett verk som fokuserar på trombonens skönhet, snarare än dess råa kraft.

Richard Strauss tondikt Also sprach Zarathustra bygger på filosofen Friedrich Nietzsches samhällskritiska roman med samma namn. Det har varit ett givet repertoarverk sedan det skrevs, men när Stanley Kubrick använde den berömda inledningen i filmen 2001: Ett rymdäventyr fick verket kultstatus. Strauss beskrev verket som ”symfonisk optimism tillägnat det tjugonde århundradet”.