stråk
Foto: Hampus Andersson, Svensk Musikvår 2018

#3 – 1851-2018

Kontrastverkan #3
Fyra konserter på Kungliga Musikhögskolan
Ingen musik skrivs i ett vakuum utan är en spegling av sin samtid och i synnerhet den enskilda tonsättarens samlade erfarenheter och upplevelser. Musik kan också ge olika upplevelser i olika tider och på olika platser. Att lyssna på musik av tonsättare som Amanda Maier-Röntgen eller Wilhelm Stenhammar i dag är med all säkerhet helt annorlunda än det var för deras samtida kollegor och åhörare. På samma sätt kommer lyssnarna om ytterligare ett hundratal år att förhålla sig till Karin Rehnqvist, Sven-David Sandström och Pär Lindgren på sätt som vi inte kan förutspå.

Lärare och studerande vid Kungliga Musikhögskolan och Edsberg ger oss i fyra konserter i rad en sällsynt möjlighet att lyssna på musik från tre århundraden, av mer än tre olika generationer tonsättare. Det är också ett tillfälle att ställa olika generationers musik sida vid sida – inte mot varann – och i de musikaliska skärningspunkterna som uppstår förhoppningsvis upptäcka okända sidor hos både gamla och nya verk.


Franz Berwald (1796-1868) Pianokvartett nr 3 d-moll (1851) 23´

Henrik Strindberg (1954): 
Cheap Thrills (1993/2018) 
för piano, barytonsaxofon, altsaxofon, slagverk och elektronik

Wilhelm Stenhammar (1871-1927):
Stråkkvartett nr 4 a-moll op 25 (1904-09) 35´

Medverkande

Franz Berwald Pianokvartett nr 3 d-moll
Romain Vaude, piano
Alzbeta Jezkova, violin
Sophia Hugo Cabo, cello

Henrik Strindberg: Cheap Thrills
Theo Hillborg, altsax

Victor Andersson, barytonsaxofon
Ludvig Gunne Lindström, piano  
Elias Gustafsson, slagverk

Jan Risberg, dirigent

Wilhelm Stenhammar Stråkkvartett nr 4 a-moll op 25
Markus Bäckerud, violin
Olivia Høilund-Carlsen Ruud, violin
Saara Kurki, viola
Sophia Hugo Cabo, cello