Programmet uppdateras kontinuerligt.

Fri entré till nästan allt!


- Mormor Karins bravader – skolföreställning
Mormor Karins bravader
Foto: Fredrik Thurfjell

Mormor Karins bravader – skolföreställning


Musikaliska Clara Schumann-salen
bokningsfrågor: anita.bohlin@musikaliska.se
Boka biljetter till festivalpris

Svensk Musikvår är glada och stolta över att presentera föreställningen Mormor Karins bravader, ett musikaliskt äventyr och en överraskande berättarkonsert för barn och vuxna. På ett lekfullt sätt blandas spännande och varierad musik av svenska kompositörer som Andrea Tarrodi, Katarina Leyman och Tebogo Monnakgotla med en fantasifull och dråplig historia om fyra musiker som måste gå och lägga sig. Föreställningen Mormor Karins bravader presenteras i samarbete med Länsmusiken i Stockholm.

Musik av

Andrea Tarrodi (1981) - Over and over again (2017)
Katarina Leyman (1963) - Spiral moves (2017)
Catharina Backman (1961) - Kinderlied (2013)
Marie Samuelsson (1956) - Sirén (1996)
Paula af Malmborg Ward (1962) - Yakuzi (1992/93)
Tebogo Monnakgotla (1972) - Crossing Borders (2015)

Medverkande

FREDRIC THURFJELL - skådespelare, regissör och dramatiker. Fredric gick ut Teaterhögskolan 1992 och har frilansat som skådespelare, varietéartist, saxofonist och regissör på ett 15-tal teatrar, bl.a. Malmö Stadsteater, Gävle Folkteater, Dramaten/Cirkör och Teater Pero. På Teater Pero spelade han bl.a. långkörarna Jamen Benny, Fjodor får en låda och Uppfinnaren. Han skrev de två sistnämnda. Våren 2016 gick han utbildningen "Skådespelare skriver manus" på Stockholms Dramatiska Högskola. Han är även utbildad på Elektronmusikstudion (EMS). Han har tre gånger fått Konstnärsnämndens Arbetsstipendium för att utforska "Saxofonen som skådespelare". Fredrics hemsida: http://fredricthurfjell.weebly.com/ 

NORDISKA SAXOFONKVARTETTEN bildades 2002 och jobbar aktivit med tonsättare och musiker från de nordiska länderna samt resten av världen. Kvartetten består av 4 av de mest framstående skandinaviska saxofonisterna som regelbundet turnerar runt världen med konserter och master classes i bland annat Sydafrika, Iran Argentina, Bolivia, USA, Storbritannien, Ukraina, Lettland, Litauen, Estland, Frankrike, Turkiet och de Nordiska länderna. Kvartetten har nyligen samarbetat och uruppfört musik av tböland andra Andrea Tarrodi, Molly Kien, Katarina Leyman, Per Egland, Tebogo Monnakgotla, Volodymyr Runchak och Bjørn Bolstad Skjelbred. Nordiska Saxofonkvartetten är mycket uppskattade för sitt känsliga och uttrycksfulla musikerskap samt sin scennärvaro. Sedan 2014 är Nordiska Saxofonkvartetten Henri Selmer Paris saxophones artists och samarbetar även med musikaffären Jonas Näslund AB. 

Verkkommentarer

Mormor Karins bravader
om mormodern som kunde flyga, hennes 6 åriga barnbarn och deras fantastiska eskapader långt upp i norr vid Bottniska viken. 

Herr Larsson ska hjälpa Saxkvartetten att gå och lägga sig inför en viktig spelning. Han berättar om sin mormor Karin, en modig, egensinnig kvinna med röd rullator som kunde flyga. Vi förs in i en värld av magisk realism, där musiken och berättelsen får ta sin egen plats, som vävs samman till ett fantastiskt äventyr med ekvilibristiska saxofonister och oväntad koreografi. Projektet föddes ur viljan att lyfta fram våra fantastiska svenska kvinnliga, nu levande tonsättare och deras musik genom en visuell saga om en stark äldre kvinna med mustigt berätteri, poetisk rörelse och nutida musik. En berättarkonsert för barn och vuxna av skådespelaren Fredric Thurfjell och Nordiska Saxofonkvartetten med musik av Catharina Backman, Marie Samuelsson, Andrea Tarrodi, Katarina Leyman, Paula af Malmborg och Tebogo Monnakgotla.

- Mormor Karins bravader – skolföreställning
Mormor Karins bravader
Foto: Fredrik Thurfjell

Mormor Karins bravader – skolföreställning


Musikaliska Clara Schumann-salen
bokningsfrågor: anita.bohlin@musikaliska.se
Boka biljetter till festivalpris

,
,

Svensk Musikvår är glada och stolta över att presentera föreställningen Mormor Karins bravader, ett musikaliskt äventyr och en överraskande berättarkonsert för barn och vuxna. På ett lekfullt sätt blandas spännande och varierad musik av svenska kompositörer som Andrea Tarrodi, Katarina Leyman och Tebogo Monnakgotla med en fantasifull och dråplig historia om fyra musiker som måste gå och lägga sig. Föreställningen Mormor Karins bravader presenteras i samarbete med Länsmusiken i Stockholm.

Musik av

Andrea Tarrodi (1981) - Over and over again (2017)
Katarina Leyman (1963) - Spiral moves (2017)
Catharina Backman (1961) - Kinderlied (2013)
Marie Samuelsson (1956) - Sirén (1996)
Paula af Malmborg Ward (1962) - Yakuzi (1992/93)
Tebogo Monnakgotla (1972) - Crossing Borders (2015)

Medverkande

FREDRIC THURFJELL - skådespelare, regissör och dramatiker. Fredric gick ut Teaterhögskolan 1992 och har frilansat som skådespelare, varietéartist, saxofonist och regissör på ett 15-tal teatrar, bl.a. Malmö Stadsteater, Gävle Folkteater, Dramaten/Cirkör och Teater Pero. På Teater Pero spelade han bl.a. långkörarna Jamen Benny, Fjodor får en låda och Uppfinnaren. Han skrev de två sistnämnda. Våren 2016 gick han utbildningen "Skådespelare skriver manus" på Stockholms Dramatiska Högskola. Han är även utbildad på Elektronmusikstudion (EMS). Han har tre gånger fått Konstnärsnämndens Arbetsstipendium för att utforska "Saxofonen som skådespelare". Fredrics hemsida: http://fredricthurfjell.weebly.com/ 

NORDISKA SAXOFONKVARTETTEN bildades 2002 och jobbar aktivit med tonsättare och musiker från de nordiska länderna samt resten av världen. Kvartetten består av 4 av de mest framstående skandinaviska saxofonisterna som regelbundet turnerar runt världen med konserter och master classes i bland annat Sydafrika, Iran Argentina, Bolivia, USA, Storbritannien, Ukraina, Lettland, Litauen, Estland, Frankrike, Turkiet och de Nordiska länderna. Kvartetten har nyligen samarbetat och uruppfört musik av tböland andra Andrea Tarrodi, Molly Kien, Katarina Leyman, Per Egland, Tebogo Monnakgotla, Volodymyr Runchak och Bjørn Bolstad Skjelbred. Nordiska Saxofonkvartetten är mycket uppskattade för sitt känsliga och uttrycksfulla musikerskap samt sin scennärvaro. Sedan 2014 är Nordiska Saxofonkvartetten Henri Selmer Paris saxophones artists och samarbetar även med musikaffären Jonas Näslund AB. 

Verkkommentarer

Mormor Karins bravader
om mormodern som kunde flyga, hennes 6 åriga barnbarn och deras fantastiska eskapader långt upp i norr vid Bottniska viken. 

Herr Larsson ska hjälpa Saxkvartetten att gå och lägga sig inför en viktig spelning. Han berättar om sin mormor Karin, en modig, egensinnig kvinna med röd rullator som kunde flyga. Vi förs in i en värld av magisk realism, där musiken och berättelsen får ta sin egen plats, som vävs samman till ett fantastiskt äventyr med ekvilibristiska saxofonister och oväntad koreografi. Projektet föddes ur viljan att lyfta fram våra fantastiska svenska kvinnliga, nu levande tonsättare och deras musik genom en visuell saga om en stark äldre kvinna med mustigt berätteri, poetisk rörelse och nutida musik. En berättarkonsert för barn och vuxna av skådespelaren Fredric Thurfjell och Nordiska Saxofonkvartetten med musik av Catharina Backman, Marie Samuelsson, Andrea Tarrodi, Katarina Leyman, Paula af Malmborg och Tebogo Monnakgotla.


- Kungl. Musikhögskolan

Kungl. Musikhögskolan


Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Fri entré

Medverkande

Konserter hela dagen. Vi uppdaterar inom kort med mer information. 


- Svävningar

Svävningar


TeaterStudio Lederman
Fri entré

Musik av: Gustav Lindsten och Johan Blixt

,

Clara Guldberg Ravn, blockflöjt
Gudrun Dahlqvist, violin,
Frieda Mossop, violin,
Anna Rubinsztein, viola
Johannes Rydén, cello
Benjamin Ziai, kontrabas

Medverkande
- Disobediences in Sound

Disobediences in Sound


TeaterStudio Lederman
Fri entré

Lisa Streich (1985) - SAFRAN för violin och motoriserat piano - 15 min, 2017

Kent Olofsson (1962) TEND för violin, piano, keyboard och elektronik (uruppförande) - 18 min, 2016-17

Medverkande

Violinisten Karin Hellqvist och pianisten Heloisa Amaral debuterade som Duo Hellqvist/Amaral 2011 i Oslo med Iannis Xenakis Dikthas för violin och piano, ett verk vars intensiva dialog mellan två kontrasterande röster präglat duons anda och verksamhet. Duon utforskar med gränslös nyfikenhet den nya musiken i såväl sina samarbeten med olika samtida tonsättare som i seminarier och workshops kring interpretation, notation och praktiskt genomförande av experimentell musik.

Ett av duons senaste projekt är Impossible Situations/A Collective Experiment: ett samarbete med ljudteknikern Max Sauer, arkitekten Filippa Berglund och en rad tonsättare som Øyvind Torvund, Marina Rosenfeld, Kaj Duncan David, Lars Petter Hagen, Ida Lundén, Cathrine Lamb och Kristine Tjøgersen. Projektet går ut på att skapa utopiska världar i det intima kammarmusikaliska rummet som utmanar musikens gränser såväl som deltagarnas roll i framförandet. Dessutom är duon inbjuden till att delta i Darmstäder Ferienkurse i juli 2020 i Tyskland.

Karin Hellqvist, violin

Heloisa Amaral, piano

Kent Olofsson, elektronik

Verkkommentarer

SAFRAN for violin and motorised piano
SAFRAN är ett stycke som både doftar och försöker att minnas dofter. Mer än någon annan krydda är den mig kär. Den är både söt och bitter. Och även om den är mera söt än bitter så inte söt som socker utan söt på alla möjliga vis och i alla möjliga riktningar. Alla dessa variationer av sötma, man skulle också kunna känna in en mjukhet, är obeskrivliga. Riktningarna variationerna svävar ut iverkar vara minutiöst små och inte ha något direkt eget mål. Men  sammanlagda i sin stora summa har de mycket väl det. Och existerar det gör dom! SAFRAN är en abstrakt plan av ett nät av flyktiga riktningar som inte för till ett speciellt mål utan flyter omkring i sin egen existens och definierar sig själva på just detta vis.

 

TEND (2016-17) är ett verk för violin, piano och elektronik.
Titeln – TEND, som i orden ” extend” och “distend”, refererar till det latinska tendere som betyder att sträcka, sprida ut.
Verket är baserat på material från Paganinis första Capriccio för violin, som till stor del består av snabba, upprepade arpeggio-ackord. Utifrån denna rörelse sträcks materialet ut, sprids och utvecklas i olika riktningar, från violinen till pianot till elektroniken.
Pianisten spelar förutom det akustiska pianot också på en sampler som inledningsvis utökar pianots toner med en tonserie byggd på övertoner. Dessa rena naturtoner ställs mot det akustiska instrumentets liksvävande stämning och skapar en mikrotonal harmonik. Efterhand utökas samplern också med andra klanger, dessa består både av akustiska ljud från preparerat piano, bearbetade violinljud liksom syntetiska klanger.
Verket komponerades för Karin Hellqvist och Heloisa Amaral med stöd från Kulturrådet.

 

Lisa Streich, born in Norra Råda, Sweden in 1985, studied Composition and Organ in Berlin, Stockholm, Salzburg, Paris and Cologne with among others Johannes Schöllhorn, Adriana Hölszky, Mauro Lanza and Margareta Hürholz. Master classes with a.o. Chaya Czernowin, Steven Takasugi, Beat Furrer and Daniel Roth complete her musical education.

Her works have been performed in among other countries in Sweden, Germany, Israel, France, Austria, Great Britain, Japan, Canada and the US. Her music has been played by among others Deutsche Symphonieorchester Berlin, Quatuor Diotima, Ensemble Recherche, Nouvel Ensemble Moderne, OENM, Eric Ericson chamber choir and Sweden ìs radio choir at among others Lucerne Festival, MATA New York, Ultraschall Berlin, Tzlil Meudcan Tel Aviv, Ircam Paris, Wien Modern and Cologne Cathedral.

Prizes and scholarships include Cité des Arts Paris, orchestra prize by the Anne-Sophie Mutter Fund, Busoni Förderpreis of the Academy of Arts Berlin, Bernd Alois Zimmermann Prize, the Rome Prize Villa Massimo, Roche Young Commission by the Lucerne Festival and the Ernst von Siemens composers prize. She has a portrait CD at WERGO / Zeitgenössische Musik (2018) and KAIROS (2019). Part of her work is published by RICORDI Berlin.

Upcoming projects are with the Bayerische Staatsoper, Lucerne Festival Orchestra, Collegium Novum Zürich and Carolin Widman.

She lives on Gotland, Sweden. 

 

Kent Olofsson är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion, han har komponerat närmare 200 verk som spänner över ett brett fält av genrer, ensembletyper och sammanhang: orkester, kammarmusik, elektroakustiskt, vokalt, rockmusik och samarbeten med konstnärer inom olika områden. Hans musik är flitigt framförd, även internationellt och han har tilldelats en rad prestigefyllda kompositionspriser, senast Rosenberg-priset.  Det senaste decenniet har hans arbete varit fokuserat på scenkonst och han är en del av den uppmärksammade teatergruppen Teatr Weimar. 2018 disputerade han i konstnärlig forskning med avhandlingen ”Composing The Performance – An exploration of musical composition as a dramaturgical strategy in contemporary intermedial theatre”

Med stöd av Musikverket och Kulturrådet

- ElansluteN med KammarensembleN

ElansluteN med KammarensembleN


TeaterStudio Lederman
Fri entré

Leilei Tian: OM, för horn och elektronik, 10 min
Sören Hermansson, horn

Ivo Nilsson: Contrarpa (2019) 11 min.
Laura Stephenson, harpa

Jenny Hettne: Ytor, Böljande (2018) ca 10’
för slagverk och live-elektronik
Jonny Axelsson, slagverk

Mikael Edlund: Trio SOL, 9 min              
för klarinett, fagott och piano Kristian Möller , Martin Krafft och Anders Kilström


- Carl-Axel Dominique på Konstakademien
Carl-Axel Dominique
Carl-Axel Dominique, foto Angelica Engström

Carl-Axel Dominique på Konstakademien


Konstakademien Hörsalen
Fri entré

Mats Edén (1957) – 21 Pieces for Piano (2013), uruppförande

Carl-Axel Dominique (1939) –  Fantasi ur stunden (2020), uruppförande

,
Medverkande

Carl-Axel Dominique är pianist och kompositör utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han debuterade som pianist 1965 med Charles Ives Concord Sonata och har sedan dess ofta lanserat ovanlig och nutida musik av kompositörer som Charles Alkan, André Jolivet, Sven-David Sandström, Tommie Haglund och inte minst Olivier Messiaen. Carl-Axel har även tillsammans med hustrun Monica specialiserat sig på fyrhändigt pianospel där de båda blandar improviserat och komponerat. 2009 blev Carl-Axel invald i Kungliga Musikaliska Akademien.

Konserten arrangeras i samarbete med Konstakademien och Piano Visions

Verkkommentarer

Om 21 pieces for Piano
Den som till äventyrs spelar igenom samlingen 21 Pieces for Piano finner citatet ”If you play them through, you may reach 42” lite här och var, längst ner på sidorna. Det är kanske lite studentikost, men det samlade verkets speltid enligt mitt notskrivningsprogram är totalt 42 minuter, och den som känner till boken Liftarens guide till galaxen vet att 42 är på samma gång den ultimata frågan och svaret på Universum och allting.

Tidigt i min ungdom tog jag pianolektioner på kommunala musikskolan i Karlstad. Min lärare var en fantastisk pedagog, men jag en ganska medioker elev. Jag har dock alltid haft en stark kärlek till pianot. 21 Pieces for Pianokan liknas vid en katalog över hur jag närmat mig olika speltekniska och kompositionsmässiga problem, men också som en övning inför den där pianokonserten som ligger och jäser i datorn.

Varje stycke i samlingen har sin egen historia. Ofta är det två idéer som ligger i konflikt med varandra, eller som i nr 18 där melodin inramas av ett illusoriskt vindsus i diskanten och en rörlig bordun i basen. Vissa stycken är ganska korta och enkla, andra precis tvärtom. Samlingen avslutas med ett polka-fyrverkeri inspirerat av pianisten György Cziffra. Jag hoppas att musiken ger er en fin upplevelse.
Mats Edén

Tonsättaren och musikern Mats Edén är verksam inom traditionell och experimentell folkmusik liksom konstmusik och fri improviserad musik och samarbetar med musiker som Leif Stinnerbom, Ånon Egeland, Guro Kvifte Nesheim, Lena Willemark, med flera. Han blev 1979 först att utnämnas till riksspelman på enradigt dragspel och 2015 först att erhålla Kungl. Musikaliska akademiens folkmusikpris. 2019 erhöll han Zornmärket i guld. Han har samlat in traditionsmusik med Leif och Inger Stinnerbom, med vilka han även grundade ensemblen Groupa. Han har vunnit och nominerats till ett flertal Grammisar och Manifestpriser, senast Manifest-nominerades albumet Annual Growth Rings med Stefan Klaverdal i kategorin Experimentell.


S:t Jacobs kyrka
- Arctic Sound – Vokalmusik med djurjojkar och medeltidscitat
Ansgar Beste, foto © Beate Heidecke
Ansgar Beste, foto Beate Heidecke

Arctic Sound – Vokalmusik med djurjojkar och medeltidscitat


S:t Jacobs kyrka
Fri entré

  1. Nytt verk för valfria röster och instrument (15') (2020) – uruppförande.
  2. 'Mascarade Nocturne' (nattlig maskerad) för (preparerad) (dam-/mans-/blandad) vokalsextett a cappella (10') (2016) – uruppförande (blandad sextett-version).
  3. '(Dés)Illusion d’un chant' ([des]Illusion av en sång) för preparerad sångröst och preparerat(/de) stränginstrument (8') (2017) – uruppförande.
  4. 'Poème Parodique' (parodisk dikt) för 6 eller 12 preparerade blandade röster a cappella (5') (2010-11 / 2020) – uruppförande (blandad sextett-version).
  5. 'In the steppes of Sápmi' (på Samelands stäpper) för (preparerad) vokalsextett (SMezATBarB) a cappella (21') (2014-15) – uruppförande (21 min-version).

Malmö-sonen Ansgar Beste (*1981) har studerat komposition vid 7 musikhögskolor i 4 länder. Hans ofta krävande musik har vunnit flera betydande internationella priser och den programmerades i 21 länder, på 51 festivaler och 20 radiokanaler. Tonsättaren har samarbetat med och fått beställningar av en rad namnkunniga ensembler och solister från in- och utlandet.

Det senaste decenniet har Ansgar Beste profilerat sig som en av Skandinaviens mest nyskapande, säregna och internationellt framgångsrika tonsättare i den yngre generationen. Han har kallats för den nya musikens 'Wallraff': han undersöker alla musikinstrument från grunden och kliver in i deras innersta mekanik och funktioner, synar och exponerar tidigare ohörda ljud från dess mäktiga innanmäte.

Ansgar Bestes tre huvudsyften med komponerandet är: innovativa klanger, strukturering och teatralitet. Han fokuserar sitt musikaliska material på komplexa klanger och (o)ljudelement som produceras på konventionella musikinstrument på ett okonventionellt, rent akustiskt (icke-elektroniskt) sätt: Genom att främmandegöra instrumentens välkända klangvärld med ett brett spektrum av nya spel- och vokaltekniker och nyupptäckta prepareringar, önskar han att spela med lyssnarens förväntning, perception, erfarenhet och förståelse.

Medverkande

Exaudi är en av världens ledande vokalensembler för ny musik. Exaudi grundades av dirigenten James Weeks och sopranen Juliet Fraser år 2002. De har London som bas för sin verksamhet och har handplockat några av Storbritanniens främsta sångtalanger till sin ensemble.

Rebecca Lea – sopran
Jessica Gillingwater – mezzosopran/alt
Ruth Kiang – mezzosopran/alt
David de Winter – tenor
Simon Whiteley – baryton (solo nr 3 ?)
Jimmy Holliday – bas (solo nr 3 ?)
James Weeks – dirigent
Alastair Putt – gitarr (nr 3) och tenor (nr 1)
Verkkommentarer

Exaudi framför Ansgar Bestes samtliga fem vokalverk, bl a det prisbelönade verket 'In the steppes of Sápmi' (2014-15).

Tre av verken (nr 1, 3, 5) är baserade på samiska djurjojkar och önskar därmed att förankra denna viktiga gränsöverskridande nordiska musiktradition bättre i klassiskt nordiskt musikliv. Även ett fjärde stycke (nr 2) behandlar en nisch från musikhistorien: medeltidsmusik av Hildegard von Bingen (1098-1179), en viktig tidig kvinnlig tonsättare. Det sista verket (nr 4) tematiserar poesin från gamla tider på ett klassiskt-avantgardistiskt och kritiskt sätt.

Vi får höra fem uruppföranden: Två av verken (nr 1, 3) har aldrig framförts tidigare på något sätt, men även de övriga tre verken presenteras för första gången antingen som blandad sextett-besättning (nr 2, 4) eller i fullständig längd (nr 5).

Total speltid: c:a 60 min.

1. Nytt verk 

Ett minimalistiskt jojk-stycke i variabel besättning och längd.

2. 'Mascarade Nocturne'

The work Mascarade Nocturne was first of all inspired by a courtly masquerade resp. by a traditional masked ball in former centuries. Old and more recent dance rhythms of popular music are generated by vocal noises and elements of vocal percussion, i.e. by the imitation of the drum-set through human vocal articulation.

The dance rhythms appear in diverse variations: treatments like augmentation/diminution, permutation and modulation result in a rhythmic texture with varying degrees of density, partly through polyphonic superpositions. This rhythmic framework gives rise to a musical form consisting of three more animated and two contrasting calmer sections (A B A' C A'').

In these calmer sections B/C the masquerade is surrounded by a nocturnal atmosphere – quiet, meditative, lyrical and cantabile in character, suggesting the image of night, moonlight and dreaming. Three vocalists are making use of their singing voices, repetitively quoting shorter melodic excerpts from the 'Dark' Ages: from the medieval opus magnum Ordo Virtutum (≈ 1151) by Hildegard of Bingen (1098-1179).

Even though the excerpts were selected almost exclusively according to their melodic uniqueness and expressiveness and even though they are performed as a vocalise, they also embrace a textual dichotomy which might be related to the emotional ambivalence of the night:

The excerpts used and fragmented in the through-composed sections (bars 26-41 / 43-57 and 73-88 / 90-104) could stand for the inner fears of the dark: 'succurrite mihi' (come and support me) from Anima Illa (no. 11), 'fugo […] Diaboli' (I'm fleeing from the Devil) from Verecundia (no. 47) as well as 'curre' (run now!) from Humilitas ad Victoriam (no. 75). By contrast, the excerpts provided as a basis for two improvisational sections (bars 42 and 89) could symbolize the light at the end of the tunnel: 'speculum vitae' (mirror of life) and 'fontem salientem' (leaping fountain) from Fides (no. 33) as well as 'O victoria' (Oh Victory) from Humilitas ad Victoriam (no. 75).

3. '(Dés)Illusion d’un chant'

The main idea of the piece is to create the illusion of a song, by using short joik fragments and increasing them in length and density. After the climax (at the golden section) the song is deconstructed again, making the illusion a disillusion.

The work is supposed to merge classical avant-garde music with traditional Nordic folk music. At the same time, the work shall deliver a unique contribution to the Romantic lied tradition.

The vocal part is based only on one joik, a folk melody from the Sami people of Lapland, a cultural region in Northern Europe (Norway, Sweden, Finland, Russia).

Joiks are short melodies, performed soloistically without coherent lyrics, with only few words or phonetic syllables and with a noise-like chesty vocalization. Joik melodies are usually repeated many times during the recitation with a gradual rise in tempo and tonality towards the end.

Most of the joik melodies represent famous people from the past, but some represent animals of the region. These animal joiks imitate the characteristics of the animals’ sounds and movements. In this case, the joik melody represents the wolf.

4. 'Poème Parodique'

The main idea behind the piece is a confrontation of two timbral processes within the sound world of a prepared vocal ensemble: On the one hand, a poetic lava of slowly moving sound masses from harmonica playing singers, on the other hand, a parodistic fireworks of emotional, theatrical and quickly moving interjections from whistle blowing speakers.

Formally, the composition is divided into 8 sections, of which sections 1-4 and 7-8 represent the confrontation between singing and speaking voices, whereas sections 5-6 are entirely sung and form a kind of static climax.

The development of densities runs in the same direction (in both timbral processes) in sections 1 and 8, but in opposite directions in sections 2, 3, 4 and 7. The development of pitch or brightness proves to be rather static in the spoken layer, but dynamic in the sung counterpart, in which the registers are rising between sections 1 and 4, but falling between sections 7 and 8.

5. 'In the steppes of Sápmi'

Sápmi is the Sami word for Lapland, the cultural region in Northern Europe (Norway, Sweden, Finland, Russia) which has traditionally been inhabited by the Sami people. The largest part of Sápmi lies north of the Arctic Circle, resulting in a subarctic climate, a sparse vegetation and a steppe-like landscape. Only few animals can survive in this wasteland: reindeer, wolf, bear and different birds.

Sami people have their own traditional folk songs, the joiks: short melodies, performed soloistically without coherent lyrics, with only few words or phonetic syllables and with a noise-like chesty vocalization. Joik melodies are usually repeated many times during the recitation with a gradual rise in tempo and tonality towards the end.

Most of the joik melodies represent famous people from the past, but some represent animals of the region. These animal joiks imitate the characteristics of the animals' sounds and movements: The vocal technique of the growl voice, for example, is supposed to simulate both the wing-beats of a northern hawk owl (movement) and the cawing of a crow, the roaring of a bear or the growling of a wolf right before attacking its prey (sound). Also the particular intervallic-rhythmic shape of a melody can in some cases imitate the movement (e.g. the waddling, hopping and stumbling over the fields of a crow) and in other cases the sound, in an onomatopoeic manner (e.g. the howling of a wolf or the birdcall of the long-tailed duck).

Traditionally, joiks were both sung at work (while herding reindeers, hunting or fishing) and at any kind of social event (esp. weddings and shamanic séances).

In these religious ceremonies, it has been reported that the shaman, while playing the magic drum, joiking and gesticulating, was trying at the same time to invoke helping spirits and to fall himself into a state of arousal, ecstasy, trance and deep unconsciousness. In this state, the soul was supposed to separate from the body, to follow the helping spirits on their journey to the realm of shadows and finally to receive divine inspiration and epiphany.

As the auxiliary spirits were believed to have animal forms, they were called by imitating animal voices. In order to support the shaman, especially when he was lying motionless on the ground, his assistant and the participants from the community constantly and ceaselessly joiked the same animals during the entire séance.

For these overall strenuous efforts it is presumed that a certain degree of loudness, distortion and monotony of the voice resp. of the chant have been necessary.

The main idea of this work is to reflect on the sparse steppe landscape of Sápmi and to create an atmospheric soundscape, by combining the timbre of extended and prepared vocal techniques with the timbre of joik vocalization and with animal sounds from 6 traditional Sami animal joiks, imitating the following 6 animals: long-tailed duck (S), crow (Mez), northern hawk owl (A), reindeer cow (T), wolf (Bar) and bear (B).

The musical and textual repetitiveness of the joik has been made to a compositional principle for the entire work, illustrating the monotonous, repetitive scenery of the steppes.

The overall formal dramaturgy of the piece, continuously and polyphonically heading for one final climax, can on the one hand be perceived as the successive gathering and incitement of a group of animals, resulting in a wild, roaring animal orchestra.

On the other hand, the whole process can be interpreted simply as one single, elongated and polyphonic joik performance, or as an allusion to a shamanic séance, with the magic drum represented by vocal percussion and with the ritual ecstasy and epiphany in the very end.

The work consists of 6 parts:

Part 1 (b. 1-40) is a shorter inversion of the last part and serves as an anticipated climax.

Parts 2-4 (b. 41-639) and part 5 (b. 640-746) are gradually building up the 6 joik melodies from small fragments, until they finally appear in complete versions (e.g. in bars 635-639 and 742-746 as a dense canon).

In parts 2-4, these isolated animal sounds join together with extended vocal techniques and elements of vocal percussion, i.e. with the imitation of the drum-set and popular-music rhythms through human vocal articulation. A systematic, pre-compositional elaboration, differentiation and sound-typological structuring of the so-called extended vocal techniques has been undertaken in advance to allow for one elongated and smooth 15-minute timbre transformation from air sound via several intermediate stages to sung pitch.

In part 5, the pure joik cells (excluding vocal percussion) form an increasingly complex dialogue, resulting in a continuous density crescendo, thus preparing for the final part.

Part 6 (b. 747-829) is composed as one complex polyphonic joik using 3 traditional joik methods for increasing tension towards the culmination in the end:

- gradual (microtonal) transposition of the joik melodies upwards.

- gradual accelerando by shortened single notes.

- gradual accelerando by accelerated metre.


Konserten ges med stöd av Statens musikverk, Statens kulturråd, Region Norrbotten, Goethe-Institutet Sverige och Konstnärsnämnden


- Uppsala kammarsolister presenterar Gotlands tonsättarskola
Uppsala Kammarsolister
Uppsala Kammaarsolister

Uppsala kammarsolister presenterar Gotlands tonsättarskola


Musikaliska
Fri entré

Medverkande
Nils-Erik Sparf, violin
Klara Hellgren, violin
Bernt Lysell, violin
Ylva-Li Zilliacus, tf viola
Per Nyström, cello
- Kwartludium, Polen
Kwartludium, foto Grzegorz Mart
Kwartludium, foto Grzegorz Mart

Kwartludium, Polen


Musikaliska
Fri entré

Preliminärt program

1. Anna Arkushyna (1989, Ukraine) – The song of the future human (10’)(2015)

2. Giedrė Pauliukevičiūtė (1975, Lithuania) – Glass (10’)(2019)

3. Chihchun Chi-sun Lee (1970, Taiwan/USA) – Zusammenflusses for percussion and piano (10’)(2019)

4. Tadeusz Wielecki (1954, Poland) – Multiple image (13’)(2016)

5. Ivo Nilsson (1966, Sweden) – SMOG (10’)(2019) 1. La polvere – the Dust 2. La nivola – the Cloud 3. Il respire – the Breath

6. Fredrik Gran (1977, Sweden) – VOLD (12’)(2018)

7. Joakim Sandgren (1965, Sweden) - révélateurs mécaniques for four musicians (10’)(2017)

Konserten arrangeras av Samtida Musik i samarbete med Svensk Musikvår

Medverkande
Piotr Nowicki, piano
Paweł Nowicki, percussion
Dagna Sadkowska, violin
Michał Górczyński, clarinet
Verkkommentarer

Anna Arkushyna – The song of the future human (10’)(2015) The piece represents a cycle of the human life, where a simple melody sounds by the human born and the other most important moments of his life, such as the marriage or death. This comes from the tradition, which still exists in our days by some old African folks.

Giedrė Pauliukevičiūtė – Glass (10’)(2019) "Glass" ("Stiklas") - I like watching rain, how the transparent raindrops go down the glass of windows. The crying glass blurs the view and transforms itself. This piece revolves around the changes, which are sometimes beyond the reach of our thoughts. Giedrė Pauliukevičiūtė

Chihchun Chi-sun Lee - Zusammenflusses (10’)(2019) is commissioned by National Theater Concert Hall in Taiwan, premiered by Mr. Min-Chin Kuo at his zheng recital in 2013. Using the characteristics of zheng and vibraphone, their similarity and contrasts are expressed through confluence. The revision for percussion and grand piano was completed in 2019 and premiered by Piotr Nowicki and Paweł Nowicki on 3ed of October 2019 during XXVII.RANDFESTSPIELE in Berlin-Zepernick.

Tadeusz Wielecki – Multiple image for ensemble (13’)(2016) The composition is inspired by “dynamistatics” – a mysterious state that refers to everything that is movement and rest at the same time. And that’s what the music is: whenever we listen to it. We experience something similar to a “resting motion” or “motile rest”. For music is both dynamic and static, and these two properties cannot be separated. This phenomenon was the topic of the Warsaw Autumn Festival in 2015 and for its purpose a neologism-oxymoron “dynamistatics” has been invented. Multiple image, referring figuratively and literally to the Pythagorean concept of harmony of spheres and a vision of rotating celestial bodies, which circulate creating a sound system of cosmic harmony, is dynamistatic par excellence: its construction relies on numerous sound loops, i.e. repeated harmonic formulas overlapping each other. Each of these formulas is part of one harmonic structure common to the entire work, but maintains a different tempo, distinct from the others.

Fredrik Gran - VOLD for violin, clarinet, piano and percussion (15')(2018) VOLD draws its material from speeded down pop music recordings. Highly detailed digital productions manipulated through simple technological processes like change of speed or reversing reveal unexpected details: dramatic inflexions resulting from the stretching of time, extreme wide vibrato, reverberant atmospheres and stray harmonics. In an attempt to creatively ‘acoustify’ plastic sonorities, VOLD breaks apart the initial meaning of mainstream love songs into a deranged otherworldly landscape. VOLD was composed with support from The Swedish Arts Grants Committee's International Music Programme

Ivo Nilsson - SMOG (10”)(2019) for Kwartludium SMOG was inspired by the novel with the same title that Italo Calvino wrote in 1958. Now, more than 60 years later, it proves to be ahead of its time not only because of the environmental crisis but also to the debate today about “fake news”. In the novel the protagonist discovers that everything in the town that he arrives to for the first time is covered by dust from the pollution. In a similar way, I wanted in my music to explore the combination of sounds that occur when the instruments activate simultaneous resonating sound sources. As if they also were covered by acoustic dust - which is also the title of the first movement. In the second movement we find a proposal for an equivalent to the cloud of the smog. And in the third and last movement there in an interpretation of the breath – both heavy and sensual. SMOG was composed with support from The Swedish Arts Grants Committee's International Music Programme

Joakim Sandgren - révélateurs mécaniques for four musicians (10’)(2017) révélateurs mécaniques was composed with support from The Swedish Arts Grants Committee's International Music Programme

- Staffan Mårtensson, Markus Leoson & Johan Graden
Johan Graden, Staffan Mårtensson och Markus Leoson
Johan Graden, Staffan Mårtensson och Markus Leoson

Staffan Mårtensson, Markus Leoson & Johan Graden


Musikaliska
Fri entré

Uruppföranden av Daniel Börtz och Georg Riedel samt musik av Carin Bartosch,

Medverkande
- Sincerity - Norrbotten Neo
Norrbotten NEO

Sincerity - Norrbotten Neo


Musikaliska
Fri entré

Minna Leinonen – Intre (2011) 9 min
fl, cl, perc**, pno, vln, vlc

Fredrik Hedelin – Det snöade hela natten (2020) 15 min
text av Jila Mossaed
sop, fl, cl, perc**,pno, vln,vla, vlc

Paus

Catharina Backman – Syndabekännelse för mänska (2003) 17 min
text av Gunnar Björling
sop, fl, cl, perc*, pno, 2 vln, vla, vlc

Christofer Elgh – Sincerity (2020) 20 min
texter av Norma Jeane Baker
sop, fl, cl, perc, pno, vln, vla, vlc

Total speltid ca 75 min plus paus

Konserten produceras i samarbete med Norrbottensmusiken i Piteå

Medverkande
Sara Hammarström, flöjter 
Robert Ek, klarinetter 
Brusk Zanganeh, violin
Kim Hellgren, viola 

Elemér Lavotha, cello 
Daniel Saur, slagverk
Mårten Landström, piano