på Studio 53, Tulegatan 53

18:00 - ”Står det verkligen så där i noterna?”
Mats Persson

”Står det verkligen så där i noterna?”

, Studio 53, Tulegatan 53, Entré: Fri entré

Svensk Musikvår äger rum den 17-20 mars, men vi vill även uppmärksamma er på att vi tjuvstartar redan på måndagen den 14e mars med föreläsningen ”Står det verkligen så där i noterna”, med pianisten Mats Persson.

Sedan 1972 har Mats Persson bedrivit en omfattande konsertverksamhet, både som medlem av ensemblen för ny musik, Harpans Kraft – med turnéer i Sverige och de nordiska länderna, övriga Europa, USA och Kanada – men framför allt som solist – och i pianoduon tillsammans med Kristine Scholz, som ger en konsert under fredagen på Svensk Musikvår. 

Här ges en unikt tillfälle att höra en legendarisk interpret tala personligt och engagerande om den nya musiken från det senaste halva seklet – sett från insidan!

Observera att maxantalet platser för detta seminarium är begränsat till 50 personer, så kom i tid för att vara säker på en plats.

Ett samarrangemang med Musikalliansen

på EMS, Söder Mälarstrand 61

16:00 - Diffusör / Diffusion
Mats Lindström, Foto: Sara Reinholtz

Diffusör / Diffusion

, EMS, Söder Mälarstrand 61, Entré: Fri entré

Tonsättaren och studiochefen Mats Lindström föreläser kring temat Diffusör/Diffusion på EMS, inför kvällens konsert på Fylkingen.

Mats Lindström kommer att prata om begrepp som diffusion eller klangregi utifrån sin egen långa erfarenhet av framföranden av olika typer av elektronisk och elektroakustisk musik. Medverkar gör också Lise-Lotte Norelius och Rolf Enström som båda har lång erfarenhet av att använda många högtalare vid sina framföranden.

Mats Lindström arbetar med elektronmusik som ljudkonstnär, komponist och musiker. Han har ofta arbetat med bildkonst, sceniska element, installationer inom teater, opera, dans och med radioegna verk. Han konstruerar och bygger ofta egna elektroniska instrument och apparater, specifika för varje projekt. Han har varit verksam í Föreningen Fylkingen, arbetat med Svenska Rikskonserter, Föreningen svenska tonsättare och är studiochef på Elektronmusikstudion EMS.

Observera att maxantalet platser för detta seminarium är begränsat till 30 personer, så kom i tid för att vara säker på en plats.

Ett samarrangemang med Musikalliansen och EMS.

på Fylkingen, Torkel Knutssonsgatan 2

18:30 - Barriärorkestern & EAM
Barriärorkestern

Barriärorkestern & EAM

, Fylkingen, Torkel Knutssonsgatan 2, Entré: Fri entré

Dörrarna på Fylkingen öppnar 18.00.

Invigningstal av FST:s ordförande Martin Q Larsson – därefter hör vi en invigningsakt i baren kl 18:30.

Konserten börjar kl.19:00.

PROGRAM

18:30 Invigningsakt

Lars Bröndum (*1961): Ignition, uruppförande


19:30 Konsert E

Ann Rosén (*1956): Resilience Speaker Module, med Barriärorkestern, uruppförande
Leo Nilsson (*1939): Skorpionen (1964)
Iréne Sahlin (*1972): Valsverk Around731 (2008)


20:30 Konsert A

Rolf Enström (*1951): Wellen I (2015), uruppförande
Sol Andersson (*1977): Monolog: In Memoriam (2013)
Lise-Lotte Norelius (*1961): Sky (2015)


21:30 Konsert M

Fredrik Gran (*1977): An Hour and a Half (2007)
Paulina Sundin (*1970): Med lekande kval (2001)
David Granström (*1987): Aurora (2013)

 

Barriärorkestern och verket Resilience Speaker Module är ett modulärt experimentellt musikdramatiskt verk för blandad instrumentation och röst samt specialbyggda instrument – exempelvis knämudd, som i sin form och funktion är en representation av barriärer. Ann Rosén är kompositör och konstnärlig ledare för ensemblen.

Barriärorkestern består av musiker utvalda för sin speciella kompetens och vilja att utmana, ta spjärn och använda sina egna barriärer för att utveckla musiken. Samtliga musiker spelar också knämudd.

Anna Lindal, violin
Eva Lindal, violin 
Elsbeth Berg, viola
Sara Sjödahl, piano och dragspel,
Jörgen Pettersson, saxofon,
Matias Karlsen Björnstad, saxofon
Ola Paulsson, saxofon
Jakob Riis, trombon
Sten‐Olof Hellström, elektronik
Ann Rosén, elektronik

 

I samarbete med Fylkingen, EMS och Schhh... productions

,
,
,

på Konstakademien, Fredsgatan 12

19:00 - Stockholms Kammarkör
Stockholms Kammarkör och Florian Benfer, dir.

Stockholms Kammarkör

, Konstakademien, Fredsgatan 12, Entré: Fri entré

Stockholms Kammarkör är en fristående, blandad kör med ca 30 medlemmar, som bildades 1981. Sedan 2012 är Florian Benfer körens dirigent och konstnärlige ledare. Repertoaren är blandad med både sakral och profan musik, och omfattar såväl stora verk för kör och orkester som äldre och nutida a cappella-verk, samt svensk körlyrik.

PROGRAM

Kristin Boussard (*1988):
Min Eallin (2014)
för ackordeon och blandad kör

Thomas Jennefelt (*1954): 
Claviante Brillioso (1996) ur Villarosa-sekvenser
för blandad kör

Magnus Bunnskog (*1974): 
Lecture on Something (2009)
för blandad kör, blockflöjt, synthesizer, ackordeon, viola, cello och slagverk
text: John Cage (1912-1992)

 

Stockholms Kammarkör

Kristine West, blockflöjt
Henrik Berg, synthesizer
David Wahlén, ackordeon
Anna Manell, viola
Anna Wallgren, cello
Magdalena Meitzner, slagverk

Florian Benfer, dirigent
 

20:15 - Mats Persson & Kristine Scholz 
Mats Persson & Kristine Scholz

Mats Persson & Kristine Scholz 

, Konstakademien, Fredsgatan 12, Entré: Fri entré

Kristine Scholz & Mats Persson firar 44 år som pianoduo. Den gemensamma banan inleddes 1969 då de studerade för Aloys Kontarsky på Musikhögskolan i Köln. De är verksamma som frilansande musiker i Sverige sedan 1972, initialt även som del i den internationellt erkända ensemblen Harpans Kraft, som turnerande i Västeuropa och Nordamerika.

Som duo fokuserar de på den nya musiken och har framträtt på de stora festivalerna och scenerna världen över, och har bland annat uruppfört verk skrivna direkt för dem av tonsättare såsom Aldo Clementi, Friedhelm Döhl, Dror Feiler, Johannes Fritsch, Erhard Grosskopf, Hans-Joachim Hespos, Luca Lombardi, Chris Newman, Christian Wolff och Zoltán Jeney. 

Duon har agerat som pionjärer för verk av John Cage, Erik Satie och det ryska avantgardet, genom att framföra deras verk innan de blev allmänt kända. De har också uppmärksammat tonsättare med egna röster såsom Ivan Wyschnegradsky, J.M. Hauer och den säregne svenske kontrapunktisten Claude Loyola Allgén. 

Kristine Scholz är född i Wüstebrise, Schlesien. Studier i piano och kammarmusik i Hamburg (1964-68) och Köln (1969-72). Studier för Eckart Besch, Konrad Richter, Wilhelm Hecker och Aloys Kontarsky. 

Mats Persson är född i Sandviken. Pianostudier för Greta Erikson 
och samtida ensemblespel för Siegfried Naumann på KMH i Stockholm (1964-69). Mellan 1969-72 studerade han piano för Aloys Kontarsky på Musikhögskolan i Köln. Mats Persson är också verksam som tonsättare.

PROGRAM

Mats Persson (1943):
Fiesta (2011)

Ellen Arkbro (1990):
KALI for piano and tape (2013)

Dror Feiler (1951):
Barrikad (1984)

Peter Hansen (1958):
Un objet trouvé (1991)

Sten Hansson (1936-2013):
Nightwoods IV (1990) for piano four hands with tape obligato

21:15 - The Great Learning Orchestra
The Great Learning Orchestra (GLO)

The Great Learning Orchestra

, Konstakademien, Fredsgatan 12, Entré: Fri entré

The Great Learning Orchestra (GLO) framför några utvalda instruktionsstycken och grafiska partitur från svenskt 1960-70-tal, en tid då det fanns en naturlig öppen kontakt mellan musiken och bildkonsten, vilket som vi ser hända även idag.

Närvarar gör även upphovspersonen till verken – fluxuskonstnären, författaren och folklivsforskaren Bengt af Klintberg, som ger en kort introduktion till konserten. 

GLO är ett nätverk där musiker från olika områden kan mötas för att utforska musik där lyssnandet står i centrum. För tillfället består orkestern av ett drygt hundratal musiker. GLO initierades 1999 av musikerna/tonsättarna Leif Jordansson och Pelle Halvarsson och har sedan starten gett sig i kast med en mängd stycken från den moderna experimentella scenen: stycken av Gavin Bryars, Terry Riley, Erik Satie, Lou Reed m.fl. – alltid i egna tolkningar, men gärna tillsammans med kompositören. Namnet, som är hämtat från den brittiske kompositören Cornelius Cardews verk The Great Learning, skall utläsas med betoning på varje ord: stor (många) – lärande – orkester (spelande).

PROGRAM

Bengt af Klintberg (*1938):

Orangerimusik (1963)

Twenty-Five Orange Events (1967)

 

The Great Learning Orchestra framför Orangerimusik och twentyfive orange events av Bengt av Klintberg

på Musikaliska, Nybrokajen 11

13:00 - KammarensembleN
KammarensembleN

KammarensembleN

, Musikaliska, Nybrokajen 11, Entré: Fri entré

KammarensembleN (KeN) bildades 1984 i Stockholm. Ensemblen spelar samtida musik och utgörs av virtuosa instrumentalister från Sveriges symfoni- och kammarorkestrar. I samarbete med regissörer, ljussättare och videokonstnärer har KammarensembleN gett uppmärksammade konsertserier i Stockholm och framträtt vid internationella festivaler.

Lördagen på Musikaliska inleds med en välkomsthälsning av Susanne Rydén, preses i Kungl. Musikaliska akademien.

PROGRAM

Bo Nilsson (*1937):
Szene 1 (1960)

Bengt Hambreus (1928-2000): 
Nocturnals (1990), Incantation - Figures fugitives - Choros

Jan W Morthenson (*1940)
Contra (1990)

Bo Nilsson:
Szene III (1961)

KammarensembleN:

Jeffrey Lee, violin
Shahar Rosenthal, violin
Göran Fröst, viola
Chrichan Larson, cello
Valur Pálsson, kontrabas
Peter Fridholm, flöjt
Martin von Bahr, oboe
Per Billman, klarinett
Robert Hegg, klarinett
Michael Thun, klarinett
Martin Krafft, fagott
Jörgen Pettersson, saxofon
Sören Hermansson, horn
Filip Svensson, trumpet
Tom Poulson, trumpet
Ivo Nilsson, trombon
Niklas Brommare, slagverk
Joakim Anterot, slagverk
Anna Christensson, piano
Margareta Nilsson, harpa

Michael Bartosch, dirigent

15:00 - Klingande akademi: Kim Hedås och Kent Olofsson

Klingande akademi: Kim Hedås och Kent Olofsson

, Musikaliska, Nybrokajen 11, Entré: Fri entré

Möt tonsättarna Kim Hedås och Kent Olofsson i ett spännande samtal, om och med varandras musik. Medverkar gör även musiker från Norrbotten Neo.

Chiral VI (Kent Olofsson) för violin och elektronik

Ur Silent Plan (Kim Hedås)

Moderator: Henrik Frisk

Klingande akademi arrangeras i samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien

18:00 - Stockholms Saxofonkvartett
Stockholms Saxofonkvartett, foto: Maria Fäldt

Stockholms Saxofonkvartett

, Musikaliska, Nybrokajen 11, Entré: Fri entré

Stockholms Saxofonkvartett har specialiserat sig på svensk och utländsk kammarmusik för saxofoner och avancerad elektroakustisk musik – kvartetten som bildades 1969 av Sven Westerberg har fått sig tillskrivna mer än 500 verk. En röd tråd i deras verksamhet är ett nära samarbete med svenska och utländska tonsättare, liksom blivande kompositörer, framför allt vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Kvartetten håller seminarier, deltar i konserter och samarbetar även med konstnärer i andra genrer än den egna. Deras sätt att arbeta har även utvecklat deras stil och skicklighet och de tillhör våra absolut främsta interpreter på sitt omfattande område. Stockholms Saxofonkvartett drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. De framträder ofta på internationella scener och festivaler – de har turnerat i Europa (t.ex. Baltikum, Turkiet, Frankrike, Ungern, Grekland, Tyskland, Rumänien, Ryssland, Italien, Spanien, Georgien, Ukraina) och de har framträtt i Japan, Egypten, Israel, USA, Sydamerika, Sydafrika, Kina och Mongoliet. Stockholms Saxofonkvartett sprider svensk musik i utlandet och tar med sig nya musikaliska erfarenheter och upplevelser hem till den svenska publiken.

PROGRAM

Christer Lindwall (1950):
Cut Up (1991)

Lars-Gunnar Bodin (1935):
Utsaga nr 2 för saxofonkvartett och recitatör, uruppförande (2016)

Peter Lindroth (1950):
SX Q II, uruppförande (2015)

Paulina Sundin (1970) / Monty Adkins (1972):
Rondures (2015)

Catharina Backman (1961):
Kinderlied V (2013)

 

Stockholms Saxofonkvartett: 

Matias Karlsen Björnstad, sopransaxofon
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Leif Karlborg, tenorsaxofon
Per Hedlund/Linn Persson, barytonsaxofon

Lars-Gunnar Bodin, recitation
 

19:00 - Tamas Ungvary Celebration Orchestra
Tamas Ungvary

Tamas Ungvary Celebration Orchestra

, Musikaliska, Nybrokajen 11, Entré: Fri entré

Detta uruppförande är en hyllning till jubilaren Tamas Ungvary som fyller 80 år 2016. Han har beskrivits som en elektronmusikens Franz Liszt, med en musik som ofta är storslaget orkestral och mästerligt egensinnig i sin kompromisslösa och eleganta brutalism.

Under många år var han verksam som kompositionslärare och chef för utvecklingen av olika programvaror för EMS datorer.

Som tonsättare har han tagit intryck av György Ligeti, Iannis Xenakis och Jan W Morthenson. Han har även arbetat som professor vid Hochschule für Musik i Wien och bedrivit forskning vid KTH i Stockholm.

 

Tamas Ungvary (*1936):
soNOdans för ensemble, uruppförande

 

Tamas Ungvary Celebration Orchestra

Catharina Backmann, accordeon
My Eklund, blockflöjt
Linn Persson, saxofon
Kristine Scholz, piano
Helena  Cavalcante-Schuback, violin
Tommy Adolfsson, trumpet
Magnus Andersson, gitarr
Christer Bothén, basklarinett
Sören Hermansson, horn
Matias Karlsen Björnstad, saxofon
Per Hedlund, saxofon
Leif Karlborg, saxofon
Chrichan Larsson, cello
Ivo Nilsson, trombon
Karl Henrik Ousbäck, slagverk
Jörgen Pettersson, saxofon
Mats  Persson, piano
Valur Pålsson, kontrabas
Peter Schuback, viola
Peter Söderberg, luta
George Kentros, violin

Tamas Ungvary, dirigent

20:00 - Norrbotten Neo
Norrbotten Neo, foto: Gustaf Wästerberg

Norrbotten Neo

, Musikaliska, Nybrokajen 11, Entré: Fri entré

Norrbotten NEO bildades 2007 och var då, som nu, landets enda i sitt slag och har, utöver sitt regionala uppdrag, även ett nationellt uppdrag att främja den nutida kammarmusiken. Musikerna fungerar också som stämledare i Norrbottens Kammarorkester och ingår i Piteå Kammaroperas uppsättningar.

Ensemblen beställer nya verk och samarbetar både med nya och mer väletablerade tonsättare; inte minst är samarbeten med tonsättarutbildningar en viktig del i det arbetet. För närvarande samarbetar ensemblen med kompositionsutbildningarna vid Piteå Musikhögskola samt KMH i Stockholm.

Sedan starten har Norrbotten NEO uruppfört över 100 verk och utvecklats till en nationell angelägenhet. För detta arbete belönades ensemblen 2012 med FST:s interpretationspris. Sedan 2013 är Norrbotten NEO även ensemble in residence vid Stockholms Konserthus. 

 

I anslutning till konserten delas Guldkvasten 2015 ut av KVAST:s ordförande Maria Lithell Flyg. Priset går till en aktör inom svenskt musikliv som under det gångna året har arbetat för en mer jämställd repertoar. 

 

PROGRAM

Kim Hedås (f.1965):
Silent Plan (2014)

Anders Eliasson (1947-2013):
Trio (2010)

Kent Olofsson (f.1962):
Chiral V (2008)

Karin Rehnqvist (f.1957):
Wings, fl solo

André Chini (f.1945):
Trafficking (2015)

 

Norrbotten NEO:

Sara Hammarström, flöjt
Robert Ek, klarinett
Brusk Zanganeh, violin
Kim Hellgren, viola
Elemér Lavotha, cello
Mårten Landström, piano
Daniel Saur, slagverk

André Chini, dirigent

21:00 - Grande Finale: Stamp Music II
Stamp Music II av Lidholm

Grande Finale: Stamp Music II

, Musikaliska, Nybrokajen 11, Entré: Fri entré

Grande Finale:

Svensk Musikvår hyllar den svenska konstmusikens nestor, Ingvar Lidholm, som i år fyller 95 år, med ett av av hans kanske mest spridda verk – partituret ryms på ett frimärke, men ensemblen är så stor att den kräver två dirigenter!  

Ingvar Lidholm (*1921):
Stamp Music II (1971)

 

Lidholm är en av klassikerna i den nutida svenska musiken. Traditionen spelar en stor roll för honom, alltifrån de antika dramerna och renässansens vokalpolyfoni. Samtidigt hör han till förnyarna; ett kompositoriskt ”håll i gång” är för honom ett okänt begrepp. Han söker i varje verk det unika.

Bo Wallner

 

Svensk Musikvårs Festivalorkester

Dirigenter: Peter Schuback och André Chini

på Södra Latin, Skaraborgsgatan 14

14:00 - Södra Latins Symfoniorkester & Kammarkör
Södra Latins Symfoniorkester

Södra Latins Symfoniorkester & Kammarkör

, Södra Latin, Skaraborgsgatan 14, Entré: Fri entré

Musikutbildningen på Södra Latin har funnits sedan 1971 och har ett mycket gott rykte i musikkretsar. Utbildningen är en spetsutbildning med riksrekrytering. Åtskilliga av dagens professionella musiker och artister har en gång studerat vid Södra Latins musikprogram. Lärarna är välmeriterade pedagoger och ofta professionella musiker.

PROGRAM

David Lennartsson (*1971):
Larm – sånger utan ord för kör och dator (2005) 

Malin Bång (*1974):
Avbrott för violin och dator (2003)

Kaija Saariaho (*1952):
delar ur Lohn för sångerska och elektronik (1995-1996)

Karl-Birger Blomdahl (1916-1968):
Danssvit No. 1 för flöjt, stråktrio och slagverk (1948)

Karen Tanaka (1961):
Night Bird för altsaxofon och elektronik (1996)

Anders Hillborg (1954):
King Tide för stor orkester (1999)

 

Södra Latins Symfoniorkester & Kammarkör 

Solister:
Kristian Aurelius (Bång)
Linnea Sirborn (Saariaho)
Markus Wesslen (Tanaka)

Jan Risberg, dirigent

15:30 - 70 år med Musikens väsen - Leo Nilsson
Leo Nilsson. Foto: Anders Johansson

70 år med Musikens väsen - Leo Nilsson

, Södra Latin, Skaraborgsgatan 14, Entré: Fri entré

Leo Nilsson är en av pionjärerna som utifrån verksamheten i Fylkingen var med om att starta först ABF-studion för elektronisk musik och därefter EMS. Han har undervisat vid Kungl. Musikhögskolan i mer än 25 år i musikakustik och musikpsykologi. 

I sin bok Musikens Väsen (2014) sammanfattar han sin syn på musikens evolution och möjliga framtid.

Föreläsningen arrangeras av FST (Föreningen Svenska Tonsättare)

Leo medverkar även i konserten på Fylkingen den 17 mars med sitt stycke Skorpionen.

18:00 - Sonanza
Sonanza, foto: Henrik Strindberg

Sonanza

, Södra Latin, Skaraborgsgatan 14, Entré: Fri entré

Kammarensemblen Sonanza framträdde 1982 för första gången, och fick ett omedelbart genombrott med Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire. Kvitton på Sonanzas betydelse för ny svensk musik kom snabbt. Tre år senare tilldelades ensemblen Svenska Fonogrampriset och 1989 Edition Reimers pris Kristallen den fina och en Grammis 2010 för årets klassiska CD.

En annan typ av kvitto har kommit i konkret musikalisk form: runt 250 verk har uruppförts genom åren. Visserligen brukar ensembler för nutida musik jobba nära tonsättare, men med Sonanza har tagit ett steg vidare och utvecklat ett arbetssätt där workshops och seminarier varit framträdande inslag vid sidan av konserterna. Sonanza har under sina tjugoåtta år som fast ensemble etablerat sig som en av Skandinaviens ledande inom sitt område. 

PROGRAM

Pär Frid (1977):
Patterns of ignorance, uruppförande

Torbjörn Nilsson (1955):
Fyra sånger till text av Tomas Tranströmer op. 22 (2012)

Mattias Lysell (1971):
Gilded Splinters (2007)

Henrik Strindberg (1954):
Bilder (2012)

 

Sonanza:

Anna Lindal, violin I
Josef Cabrales Alin, violin II
Elsbeth Berg, viola
Ewa Rydström, violoncello
Mikael Karlsson, kontrabas
Mats Widlund, piano
Ann-Sofi Klingberg, piano
Peter Rydström, flöjt
Mats Wallin, klarinett
Joakim Anterot, slagverk

Linus Börjesson, baryton

Jan Risberg, dirigent